АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Напрями буддизму

Читайте также:
  1. Благородні істини буддизму
  2. Віровчення буддизму
  3. Джерела доходів сімей та напрями їх використання
  4. Екзистенціалізм та його основні напрями
  5. ЗМ 5.: Буддизм: світоглядні основи віровчення, організація, напрями
  6. Зміст, цілі і напрями (форми) економічної політики
  7. Контроль у маркетингу: сутність, напрями, етапи проведення.
  8. Напрями діяльності класного керівника
  9. Напрями оптимізації платоспроможності та ліквідності підприємства
  10. Напрями охорони біорізноманіття
  11. Напрями та можливості використання досвіду в Україні

На ІІІ соборі (ІІ – І ст. до н.е.) в м. Патакіпутрі буддизм розділився на дві течії: Хінаяну (« малу колісницю», яка спочатку об’єднувала 18 шкіл, а до теперішнього часу збереглася лише школа Тхеравада) та Махаяну велику колісницю»). Хінаяна вважається початковим буддизмом у всій його чистоті й ортодоксальності. Суттєвий акцент тут спрямовується на особисте спасіння, на власні зусилля людини, яка позбавляється кайданів сансари. Будда постає у цьому вченні як людина-носій виняткових моральних чеснот, великий учитель. Вся обрядовість хінаяни спрямована на вшанування місць перебування Будди за його життя. Мета медитації у хінаяні полягає у зосередженні для плідного сприймання інформації, коли власний порятунок є важливішим, ніж порятунок інших. Послідовники цього напряму визнають, що існує лише одна тисяча будд. Хінаяна поширена в Південній і Південно-Східній Азії, насамперед у Шрі-Ланці, Бірмі, Таїланді, Лаосі.

Засновником махаяни вважається буддистький філософ і проповідник Нагараджуна. Віровчення зосереджене на тому, що порятунок інших людей є важливішим від власного, а щира віра рятує більше, ніж виконання ритуалу. Махаяні притаманний універсальний характер звільнення: можливість досягти стану Будди дається всім істотам, оскільки вони мають споконвічно сутність Будди.

Центральним положенням махаяни є вчення про бодхісатв ( милостиві надприродні істоти, які допомагають шанувальникам звільнитися від сансари). Досягти нірвани в махаяні можна без обов’язкової посвяти в ченці. Кількість будд у махаяні доведена до безкінечності. У махаяні по-новому розглядають концепцію Будди, який у цьому вченні виступає вже не як людина, а як бог. З’являються декілька будд: Адибудда (творець світу), будда Амітабха (володар раю), будда Майтрейя (будда прийдешнього тощо). Натомість, реальний Сідхардха Гаутама Шак’ямуні лишається втіленням вічного світового принципу, його знаряддям.

Махаяну сповідують у Центральній Азії, Китаї, Японії, Кореї і В’єтнамі.

Напрямок буддизму, ваджраяна («діамантова колісниця», має інші синоніми: мантраяна, тантраяна або тантризм, сараджаяна) походить із напряму махаяни і склався в VIІ–ХІV ст. в Тибеті. Допускаючи існування бодхисатв, тантризм засвідчує свої витоки. Водночас він має й свої оригінальні риси – це перш за все специфічна система езотеричної практики. Цей напрямок ґрунтується на дотриманні різноманітних і досить складних ритуалів, які б заперечували миттєвий перехід, швидкий, як блискавка «ваджра» (зброя бога Індри) до нірвани. Багаторазове повторення мантр (віршів із ведичних текстів, які використовуються як чарівні формули і заклинання) є найвідомішим ритуалом тантризму. Вчення має й свої тантри – тексти, в основі яких лежить ідея людини–мікрокосму і уявлення про жіночу і чоловічу статеву енергію (шакті, що в перекладі з санскриту означає сила, енергія), трансформація якої призводить до розширення свідомості і просвітлення людини. Ваджраяна поширена, крім Тибету, в Монголії та Росії (Бурятія, Тува, Калмикія).

У поєднанні з анімістичними релігіями Тибету, зокрема «Бонпо» (форма шаманізму), тантричний буддизм набув особливої форми – ламаїзму. Засновником ламаїзму вважають тибетського ламу Цзонхаву (1357 – 1419). Зберігаючи основні буддиські положення, ламаїзм укладає складну обрядовість, формує інститут лам («лама» перекладається з тибет. як вищий) та підвищує шану й покірність їм, а також розвиває культ дерева. Старший син у сім’ї, зазвичай, посвячувався в ламаїські ченці. Існуює дві найвищі посади: далай-лама («лама-океан»), що вважається втіленням бодхісатви Авалокітешвари, і панчен-лама («лама-коштовність») – уособлення будди Амітабхи. Велике значення приділяється Майдарі-Будді – будді, що прийде й спасе та нагородить праведників, а грішників – покарає.

Головним канонічним текстом ламаїзму є канон Ганджур і Данджур. Ганджур є збіркою «Одкровення» (108 томів) Будди Ганджур – це тібетські переклади найважливіших сутр хініяни, махаяни та ваджраяни, діалоги й численні розповіді, що мали відношення до Будди, а також творів з астрології, медицини тощо. Данджур (225 томів) є коментарем до Ганджура і містить у собі розповіді, поеми, замовляння та переклади буддиських вчень.

Представники ламаїзму вважають, що тому, хто покладається на Будду, Дхарму, Сангху, необхідно самому породити троїсте сховище у своїй свідомості. А щоб оволодіти істинним сховищем – Дхармою, слід просуватися шляхом «трьох практик»: вищої моральності (адхишила), вищої медитативної зосередженості (адхиса-мадхи) та вищої мудрості (адхипраждня).

Внаслідок поєднання глибинних філософських ідей буддизму з традиційною китайською мудрістю (початок VI ст.) виникла течія чань-буддизму (в Японії сер.VI ст. – дзен-буддизм), мета якої полягає у досягненні відчуття всіх прихованих глибин і віднайдені прозріння, істини. У ХХ ст. ця течія набула особливої популярності у США та країнах Західної Європи.

На початку ХХІ ст. буддизм виходить за межі свого традиційного поширення і знаходить своїх послідовників як у Європі, так і в Америці. Сьогодні діяльність буддистських організації спрямована на створення міжнародних об’єднань буддистів, що ставлять перед собою завдання вирішення суттєвих проблем сучасного людства.

 

 

ХРИСТИЯНСТВО ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)