АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Моральний вибір і відповідальність

Читайте также:
  1. Алгоритм вибіркового методу
  2. Безмежність потреб і обмеженість ресурсів. Закон обмеженості ресурсів. Альтернативні вибір та вартість. Крива виробничих можливостей.
  3. Вибір варіанту машин і устаткування
  4. ВИБІР ВИДУ ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
  5. Вибір і обгрунтування конструкції свердловини ударно-канатного буріння
  6. Вибір і опис будівельних конструкцій, будівель і споруджень.
  7. Вибір і розрахунок кількості технологічного обладнання
  8. Вибір методів навчання
  9. Вибір монополістом ціни й обсягу виробництва
  10. Вибір обсягів виробництва у короткостроковому періоді
  11. Вибір обсягів виробництва у короткотерміновому періоді
  12. Вибір оптимального варіанта СМ

Моральна свобода виявляється в умінні людини здійснювати усвідомлений моральний вибір; давати йому моральну оцінку; передбачати його наслідки. Складність морального вибору полягає в тому, що він здійснюється не лише між добром та злом, але й між більшим та меншим добром або більшим чи меншим злом. На вибір людини впливають як внутрішні, так і зовнішні обставини. Людина обмежена у виборі об’єктивних обставин, але за вибір мотивів вона несе повну відповідальність. Свідченням правильного морального вибору на індивідуальному рівні є відчуття душевного комфорту й задоволення від правильної поведінки, готовність нести за свій вибір відповідальність. У житті людини трапляються ситуації перетворення морального вибору на вибір екзистенціальний, коли не обирати неможливо, а будь-яке зволікання є рівнозначним саморуйнуванню особистості.

В історії етики проблема морального вибору повсюдно розглядалася в контексті свободи волі. Полеміка розгорталася навколо питання: «Чи може людина здійснювати вільний, не детермінований зовнішніми обставинами (природними законами, Божественним провидінням, фатумом) вибір» У сучасній етиці ця проблема досліджується крізь призму моральних конфліктів, боротьби мотивів добра і зла, піднесеного та ницого в людині. Висловлюються два основних погляди щодо предмета вибору. Згідно з першим, людина може довільно обирати лише вчинки, які сприяють досягненню заданої мети (Арістотель, Августин, Дж. Локк). Представники другого погляду наполягали, що власний моральний вибір стосується лише вибору вищої мети (І. Кант, Г.В.Гегель, Ж.-П. Сартр).

Моральний вибір створює нову реальність, несе позитивне чи негативне значення для інших індивідів, може відповідати або частково відповідати інтересам одних і не відповідати інтересам інших індивідів. Він є результатом взаємодії розуму, завдяки якому приймається рішення, та волі, через яку це рішення реалізується. Моральний вибір вважається свободним, коли до нього залучені інтелектуальні й вольові здібності особистості, а моральні вимоги до особистості збігаються з її внутрішніми потребами. Умовами свободного вибору є: відсутність зовнішнього примусу й перепон і здатність людини усвідомити можливі варіанти розвитку подій. Від свободного відрізняють індиферентно-свободний – безпричинний, невмотивований вибір. Несвободний моральний вибір є наслідком зовнішнього примусу чи свавілля, здійснюється під впливом почуттів провини, страху, сорому тощо.

Моральний вибір має свою структуру. Арістотель вважав, що першим його етапом є усвідомлення людиною власної ціннісної орієнтації. На цьому етапі індивід обирає найбільш вагомі для нього цілі та мотивації, відкидаючи несуттєве. На другому етапі приймається намір. Зважуються аргументи „за” і „проти” конкретного рішення, деталізуються засоби досягнення мети. Важливо, щоб вони не спотворили мети. Третій етап передбачає прийняття остаточного рішення, коли людина, переконавшись у власній правоті, починає втілювати намір.

Б. Шоу зазначав, що „свобода – це відповідальність. Ось чому всі її так бояться”. Моральна відповідальність є зворотним боком та наслідком морального вибору. Відповідальність передбачає, що в суспільстві виконуються взаємні очікування людей. Її об’єктом можуть бути інші люди, в тому числі покоління, спільноти, а також тварини, навколишнє середовище, матеріальні, соціальні та духовні цінності. Відповідальність відрізняється від передбачливості, яка полягає в обережному ставленні до дійсності, спрямованому насамперед на збереження умов власного життя.

Концептуальні основи етики відповідальності заклав М. Вебер у своїй праці „Протестантська етика та дух капіталізму” (1904 р.). Надалі Г. Йонас теоретично обґрунтував принцип відповідальності, проголосивши його основою етики майбутнього. Він наполягав, що глобальні проблеми людства змусять людину не лише дотримуватися моральних приписів, але й передбачувати наслідки діяльності. Це призведе до того, що вона: по-перше, буде брати на себе завдання забезпечення бажаного майбутнього; по-друге, буде зобов’язувати саму себе вирішувати це завдання; по-третє, буде прагнути досягти найефективніших результатів. У сучасній етиці проблема свободи людини повсюдно розглядається крізь призму її відповідального ставлення до власного життя.

Залежно від характеру стосунків та ступеня активності суб’єктів відповідальність розподіляють на: природно обумовлену (відповідальність батьків за дітей); зобов’язуючу, тобто соціально детерміновану (військовий обов’язок); соціально детерміновану добровільно прийняту (служба за контрактом). Виокремлюють індивідуальну та колективну (групову) відповідальність. Важливо, що у випадку колективної відповідальності йдеться не про необхідність відповідати за всі дії групи, а про індивідуальну відповідальність кожного члена перед групою, наприклад, за виконання своїх посадових обов’язків. Залежно від того, перед ким людина несе відповідальність, розрізняють відповідальність людини перед собою, відповідальність людини за дії та вчинки перед іншими, відповідальність перед світом та людством. Відповідальність може виступати як підзвітність, коли вона накладається груповими, корпоративними, службовими або якимись іншими локальними обов’язками. Інша форма відповідальності – особистий, самостійно взятий на себе обов’язок.

Принцип відповідальності відрізняється від відносин відповідальності, які є виявом даного принципу у житті. Представник етики відповідальності Х. Ленк звернув увагу на специфіку моральної відповідальності, яка, на відміну від попередніх типів відносин відповідальності, не може бути морально нейтральною. Він диференціює відносини відповідальності за такими критеріями:

-хтось: суб’єкт відповідальності, носій (особистість, корпорація);

-за щось (вчинки, наслідки вчинків, стани, завдання);

-стосовно до когось: деякого адресату;

-перед кимось: певною (санкціонуючою та ухвалюючою інстанцією);

-відповідно до з чогось: конкретного (прескриптивного, нормативного) критерію;

- у межах чогось: конкретної сфери відповідальності.

Інший сучасний філософ, Г. Харт виділив три типи відносин відповідальності: казуальну (відповідальність за результат дії), рольову (відповідальність за специфічну роль, яку виконує суб’єкт і так звану карну (відповідальність за непередбачені чи не враховані обставини).....Відповідальність регулюється моральними (сором, совість, осуд) і правовими засобами. Говорячи про одиниці виміру відповідальності, часто говорять про велику та малу відповідальність. Трапляється, що відповідальність прагнуть виміряти умовно: в грошовому еквіваленті, в тривалості строку ув’язнення (виправні заклади), у відзнаках (ордена, звання) тощо.

Усвідомлення людиною своєї спроможності виступати причиною змін (або протидіяти змінам) викликає почуття відповідальності, що виявлятися в позитивній або негативній формі. Позитивна форма цього почуття зв’язана із станом душевного комфорту від усвідомлення можливості впливати на ситуацію й готовності відстоювати свій вибір; негативна – з невпевненістю в собі та тривогою, страхом зіпсувати справу. Відповідальності протистоїть безвідповідальність, в основі якої покладена байдужість і легкодухість, а інколи й непомірна самовпевненість. Найпершою ознакою безвідповідальної поведінки є спроба перекласти наслідки власного морального вибору на інших, тобто неготовність нести відповідальність. Умовами моральної відповідальності є моральна осудність, тобто знання й розуміння загальноприйнятих моральних цінностей і норм. Іноді людина не може взяти на себе моральну відповідальність через об’єктивні обставини тимчасового чи постійного характеру. Наприклад, морально підсудними вважаються маленькі діти.

 

 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.)