|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Робота з художнім твором. Краще зрозуміти вплив моральних засад на поведінку та вчинки людини допоможе знайомство учнів з ефіопською народною казкою «Як гукнешКраще зрозуміти вплив моральних засад на поведінку та вчинки людини допоможе знайомство учнів з ефіопською народною казкою «Як гукнеш, так і відгукнеться», після чого вони виконують завдання до неї. Жили-були двоє братів. Вони все робили разом: спільно звели будинок на двох, купили в складку віслюка. Свої невеликі прибутки вони ділили порівну й жили, хоч і не в розкошах, зате в мирі та злагоді. Та ось один із братів знайшов у землі скарб. Жадібність спалахнула в його серці, і він вирішив приховати знахідку. Збудував собі новий будинок і почав жити окремо. Запишався так, що куди там. Бідного брата він і знати більше не хоче. А скнара зробився такий, якого ще світ не бачив. Прийшов він якось до бідного брата й каже: — Я хочу забрати свою половину будинку. І половину віслюка також — буде сякий-такий харч собакам. Почув бідний брат ці слова й почав просити багатого брата: — Будь ласка, не роби цього! Коли ти зламаєш свою половину будинку, то й моя розсиплеться. Я тобі заплачу за твою половину будинку і за твою половину віслюка. Але багатий брат не погодився: — Ні, не хочу. Те, що належить мені, моє. А те, що моє, я хочу забрати й заберу. І не треба мені натомість ані грошей, ані чогось іншого. Прийшли вони до судді. — О суддя! — сказав бідний брат. — Вислухай нас і розсуди. Ми — брати. Жили бідно і все ділили порівну. Разом звели будинок, купили віслюка в складку. Тепер мій брат розбагатів. Він спорудив собі новий будинок — пишний-препишний. У нього тепер величезні отари худоби. І от він хоче зруйнувати наш старий будинок і забрати свою половину. Я просив його залишити мені будинок і віслюка, але він не пристає на цю пропозицію. Я пропонував йому гроші за півбудинка й півіслюка. Але він і на це не згодний. Тому-то ми й прийшли до тебе, щоб ти розсудив нас. Вислухав суддя бідного брата й звернувся до багатого: — А що ти скажеш? Багатий брат сказав таке: — Справедливий суддя! Хіба не може всяк робити зі своїм добром усе, що він хоче? Я ж не прошу, аби брат віддав мені те, що належить йому. А він зазіхає на те, що належить мені. Суддя сказав бідному братові: — Навіщо ти заважаєш брату робити зі своїм добром усе, що він хоче? Хай зламає будинок, заріже віслюка й візьме свою частку того й того. Пішли брати від судді. Бідний — сумний та невеселий, а багатий — радісний та щасливий. Бідний брат сказав: — Це вирок нерозумного судді. А багатий брат заперечив: — Хай буде так, як постановив суддя. Багатий брат зарізав віслюка, а тоді покликав слуг і звелів ламати будинок. Тим часом бідний брат виніс зі своєї половини будинку таке-сяке майно й почав підпалювати будинок. Побачив це багатий і закричав: — Не підпалюй будинку, бо загориться й моя половина! А бідний на те: — Ніхто не має права завадити мені робити зі своїм добром усе, що я хочу. А хочу спалити свою половину будинку й посадити на цій землі боби. І знову вони пішли до судді. Вислухавши їх, суддя мовив: - Те саме, що сказав вам минулого разу, скажу й тепер. Кожен має право робити зі своїм добром усе, що хоче. Один може ламати будинок, аби забрати свою половину, а другий — палити свою половину. Пішли брати від судді. Багатий озвався: — Це вирок нерозумного судді. А бідний у відповідь: — Хай буде так, як постановив суддя. І він спалив свою половину будинку, а разом із його половиною згоріла й друга — братова. Після цього бідний брат перекопав землю й посадив боби. Коли боби виросли, син багатого брата нарвав із грядки стручків і поїв їх. Бідний брат привів хлопця до батька і сказав: - Твій син з'їв мої боби. Я розріжу йому живота й заберу свої боби. Багатий брат почав прохати його: — Ой, не вбивай мого сина! Я дам тобі інших бобів замість тих, які він з'їв. Але бідний брат на те відповів: — Ні, інших мені не треба. Я хочу мати свої боби. Багатий брат упав навколішки й почав благати: — За твої кілька бобів я віддам тобі цілий мішок — тільки не вбивай моєї дитини. Але бідний брат стояв на своєму: — Мені не потрібні твої боби — навіть цілий мішок. Мені потрібні ті, які з'їв твій син. Пішли вони до судді. Вислухав суддя багатого брата і сказав: — Мій вирок буде такий самий, як і доти. Кожен має право робити зі своїм майном те, що йому заманеться. І коли твій брат хоче повернути свої боби, навіщо ти пропонуєш йому замість них інші? Забирайся геть і більше не приходь до мене! Повернулися брати додому. Багатий покликав до себе найстарших і найпочесніших жителів села й почав їх просити: — Заступіться за мого сина! Я віддам братові половину свого багатства, аби ли він зглянувся над сином. Старі пішли до бідняка. І тоді бідняк сказав: — Не треба мені його багатства. Мій брат, либонь, убив би мого сина навіть за одне бобове зернятко. Але я не збирався вбивати його сина. Я лише хотів провчити свого жадібного брата. Отаке-то розповідають люди. А хто прочитає цю казку, нехай запам'ятає: Якщо кинеш камінь угору — він упаде тобі на голову. Якщо зазіхнеш на чуже — утратиш своє. Якщо замислиш зле діло — воно принесе спочатку нещастя іншому, а потім іще більше нещастя тобі самому. З а п и т а н н я т а з а в д а н н я. 1) Спираючись на зміст казки, поясніть, як мораль впливала на вчинки й поведінку братів. 2) Наприкінці казки було наведено кілька важливих моральних правил. Поясніть, як ви їх зрозуміли, і наведіть підтвердження своєї точки зору з тексту казки. 3) Відомий французький мислитель XVII ст. П. Бейль писав: «Мораль пропонує загальні принципи поведінки, залишаючи без уваги конкретні обставини». Поясніть, як ви розумієте це твердження. Наведіть приклади.
4. Що означає дотримуватися норм етикету в повсякденному житті. Робота в парах. Учитель об'єднує учнів у пари, кожна з яких виконує завдання 4, 5 у підручнику або наведені (за вибором учителя). 1) Прочитайте вірші Г. Бойко. Визначте, у якому виявлено порушення норм моралі, а в якому — етикету. Як, на вашу думку, мали вчинити персонажі, щоб виявити свою обізнаність у дотриманні правил моралі та етикету?
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |