АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Прослуховування українських народних легенд та висловлювання власної думки про те, які

Читайте также:
  1. Адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Російської та Австроугорської імперій.
  2. Акредитив у міжнародних розрахунках
  3. Акредитив як форма міжнародних розрахунків
  4. АЛХИМИЧЕСКАЯ ААБОРАТОРИЯ ИЗ ЛЕГЕНД
  5. Анализ эволюционных процессов семейной системы (семейная история, семейный мир, семейная легенда, семейный сценарий, жизненный цикл семьи).
  6. Античні міста – поліси, їх культура в українських землях.
  7. Б) Перетворення України на об’єкт міжнародних відносин (остання чверть XVII-перше двадцятиріччя XVIIIст.)
  8. Баланс фінансовий зведений Банк Міжнародних Розрахунків
  9. Банківські операції на міжнародних ринках.
  10. Великі за обсягом і ними незручно користуватися. Виписувати слід лише цінні думки. Для
  11. Види міжнародних торговельних відносин.
  12. Виразно прочитайте легенди. Перекажіть їх. У чому полягає різниця міх казкою і легендою? Чим відрізняється читання легенд від читання казок?

Моральні цінності в них утілені.

Материнські сльози

Лише сніг зійде, а на луках, на горбах, понад стежками з'яв­ляються маленькі білі квіточки. Люди називають їх материнськими сльозами й розповідають таку легенду.

Колись, дуже давно, на наш край нападали татари. В одному селі жила бідна вдова. Мала вона трьох синів-козаків — один іншого кра­щий. Уже повиростали вони, і думала мати, що невісток приведуть; допомога буде. Але не так сталося, як гадалося. Чорною хмарою посунула на Україну татарська орда. Пішла та сила вгору по Дністру аж під Карпати грабувати народ і в ясир забирати: хлопців-молодців на галери, а дівчат для гаремів ханських та султанських.

Зібралися три сини тієї вдовиці на татарву йти. Попросили в ма­тері благословіння, поклонилися громаді, узяли мечі, осідлали ко­ней вороних і поїхали з побратимами на рать.

Люта січ була, бо й не рівними сили були. На одного козака по п'ять зайд сунуло. Та відступили татари, бо багато бусурманських голів залишилося над Дністром. Поверталися з перемогою хлопці по білому снігу, що випав після битви. Радісно зустрічали їх. Але для матері-вдови принесли вони сумну звістку: її два сини впали в лютій січі, а третього, порубаного, забрали татари із собою.

Боса і простоволоса, бігла мати по білому снігу за третім сином і тяж­ко голосила. Гіркі сльози рясним дощем падали з очей. Від них танув білий сніг. Де впала сльозина, там розквітала маленька квіточка.

Назвали люди ці квіточки материнськими сльозами. А ще їх мар­гаритками називають.

Батьків заповіт

Умираючи, батько сказав синові: «Оце, сину, я вмираю. Якщо хо­чеш зберегти це добро, що я тобі залишаю, і до того ще й придбати,— то роби у полі так,, щоб нікому не казав першим «добридень», їж хліб із медом, а у свято одягай нові чоботи». Сказав це і помер.

Син так і робив. Ні з ким не вітався, їв хліб із медом, а у свято носив нові чоботи, а ті, що вже були на ногах, закидав на горище.

Минув деякий час, і син дожився до того, що вже не мав за що купувати ні мед, ні чоботи. «Ні, не гаразд! — міркує він.— Це батько навчив мене на лихо, треба робити інакше». Почав він раніше за всіх людей їздити в степ, та ото робить коло шляху, а люди їдуть та всі до нього вітаються. Цілий день працює. Стомиться, сяде їсти самий хліб із водою. Він йому здається солодким, як із медом. А в неді­лю дістане з горища чоботи, рочистить їх, одягне,— вони в нього як нові. Через таку працю почало господарство його прибувати. І тоді тільки зрозумів син батьківський заповіт: що треба раніше за всіх бути в полі, щоб люди до нього віталися, а не він до них; працювати до втоми, щоб, як сяде їсти, хліб був смачний, як із медом, і щоб гарно ходити на свято, то треба чоботи, хоч і старі, але чистити, щоб вони були як нові завжди.

Робота в парах.

Учитель об'єднує учнів у пари, кожна з яких виконує завдання.

1) Підготувати по одному прикладу з власного життя або життя ваших однолітків, який розкриває основні функції моралі.

2) Навести два-три приклади втілення моральних цінностей ук­раїнців у мові, літературі, казках, звичаях і традиціях.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.)