|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Стратегії соціальної підтримки особистості
илосердя завжди було одним із шляхетніших, високоморальних якостей суспільства. У багатьох країнах існували різні суспільні j релігійні організації, які займалися благочинною діяльністю, подаючи допомогу людям, які знаходились у важкій життєвій ситуації: інвалідам, дітям, людям похилого віку. Етичні вчення минулого завжди приділяли велику увагу милосердю як етичній категорії. Давньогрецькі мислителі Геракліт, Демокріт, Епікур обґрунтували поняття добра реальними потребами людини. Концепції стоїків визначили ранньохристиянську концепцію його. В етиці Гегеля добро розгядається як абсолютна мета світу, до якої необхідно прагнути: "Добро в собі і для себе є тому абсолютна мета світу і обов'язок для суб'єкта, який повинен мати розуміння добра, зробити його своїм наміром і здійснювати у своїй діяльності". Основи милосердного, добродійного ставлення до особистості виявлялися не тільки в благочинній, благодійній, добровільній допомозі особистості, але і у створенні державної системи надання соціальної, суспільної підтримки. У кожній державі під впливом національних особливостей, культурного досвіду народу, соціальної системи, релігійних поглядів формувалася власна система просоціаль-ної, суспільної поведінки, що спиралася на позитивні якості окремих особистостей, їхнє бажання допомогти іншим. Мотивація, обумовленість такої спрямованості поведінки людини є важливою умовою не тільки її самореалізації, але і забезпечення благополуччя всіх, на кого вона спрямована. У численних працях вітчизняних і зарубіжних науковців, письменників, діячів культури і мистецтва зустрічаються спроби знайти пояснення цій унікальній характеристиці особистості, що виявляється в її соціальному оптимізмі, продуктивній життєтворчості, альтруїзмі. Яскравим прикладом безвідплатної допомоги є притча про доброго самарянина: "Один чоловік ішов з Єрусалиму до Єрихону і попався розбійникам, що обдерли його і завдали йому рани, та й утекли, покинувши ледве живого його. Проходив випадком тією дорогою священик один, побачив його, проминув. Так само і Левит надійшов на те місце, поглянув, — теж проминув. Проходив же там якийсь самарянин, та й натрапив на нього, і, побачивши, змилосердився. І він підійшов, і перев'язав йому рани, наливши оливи й вина. Потому посадив його на худобину власну, і приставив його до готелю, та й клопотався про нього. А наступного дня, від'їжджавши, вийняв він Два динарі!', та й дав їх господареві й проказав: "Заопікуйся ним, а як - 35 -
більше витратиш, — заплачу тобі, як вернуся". Котрий же з цих трьох — на думку твою — був ближній тому, хто попався розбійникам?" А він відказав: "Той, хто вчинив йому милість". Ісус же сказав йому: "Іди, — і роби так і ти!" (Лука, 10,30). Протягом віків із покоління в покоління передавалися основи християнської мудрості, досвід допомоги ближньому: "Був нагий — і Мене зодягли ви, слабував — і Мене ви відвідали, у в'язниці Я був — і прийшли ви до Мене" (Матф. 25, 36), "Блаженні милостиві, бо вони помиловані будуть. Блаженні чисті серцем, бо вони будуть бачити Бога, Блаженні миротворці, бо вони синами Божими стануть" (Матф., 5). У працях Василя Великого, Іоана Златоуста, Григорія Богослова, Єфрема Сіріна, Іоана Дамаскіна на основі коментарів євангелічних текстів широко трактуються питання милосердя, співчуття і любові до ближнього. Зокрема, в християнській ідеології Григорія Богослова звучить настанова: "Заслужи перевагу перед ближнім своїм тим, що ти благодійніший за нього". Об'єднуючою парадигмою для всіх людей служить усвідомлення загальних ймовірностей буття: нещастя, неміч, хвороба можуть спіткати будь-кого. На відміну від давньогрецького уявлення про допомогу, де філантропія розглядається як якесь божественне одкровення, в християнській концепції проглядає певний дуалізм в підходах до феномену допомоги, коли в ньому бачать не тільки божественний початок, але й природну детермінацію процесу. У творах антиохського проповідника І. Златоуста суспільна нерівність пояснюється божественним задумом, принципом корисності, взаємодоповнюваності існування: бідний має потребу в багатому, багатий — у бідному. Розглядаючи милосердя як акт діяльності, який реалізується через конкретні вчинки, він виділяє два рівні допомоги: милості тілесні (нагодувати, одягнути нужденних, відвідати хворих і засуджених, прийняти подорожуючих, поховати померлих) і милості духовні (навернути грішника, вчити істині й добру, дати ближньому добру пораду, молитися за нього, втішити, прощати образи, не відплачувати за зло). На Русі благодійна діяльність розпочалась одразу після прийняття християнства. Великий князь Володимир наказав, щоб кожному бідному, який приходить до княжого двору, видавалося необхідне: одяг, напої, гроші, а для тих, хто був не в змозі сам прийти за милостинею, великий князь наказував розвозити по місту хліб, рибу, різні овочі, мед, квас. Крім того, князь викупляв боржників, звільняв рабів, був помічником вдовам, любив приймати подорожніх. Володимир Мономах у своєму повчанні ставив милосердя понад усі моральні вимоги: "Найбільше, убогих не забувай- -36- те, але по змозі своїй годуйте їх, турбуйтеся про сироту, вдовицю виправдовуйте". Розвиток суспільства, зміни в політичній, економічній, соціально-культурній сферах викликають до життя нові форми суспільних відносин, що відображаються в різноманітних видах освітньої, правової, соціальної діяльності. У рамках традиційних галузей знань, таких, як педагогіка, психологія, філософія, соціологія, на основі емпіричного досвіду і практичної діяльності формуються нові підходи до соціальної допомоги, підтримки і захисту особистості. На зміну філантропії прийшов новий підхід соціальної допомоги, заснований на "агапе", тобто любов до ближнього, яка відрізнялась від чуттєвого кохання, еросу. В основі її лежали мотиви участі в долі людини, уваги до її потреб і проблем. Нові умови життя створюють підстави для зосередження соціальних впливів на особистісно орієнтованому підході, необхідності гуманного ставлення до особистості, врахування в соціальній роботі індивідуальних можливостей особистості, її потреб, цінностей, уподобань, всієї сукупності впливів на різних рівнях суспільного життя. В різних країнах світу склалась власна система державної і громадської допомоги різним цільовим групам і категоріям населення, які опинилися у важкій життєвій ситуації внаслідок зубожіння, інвалідності, сирітства, різних форм алкогольної та інших форм залежності, людям похилого віку та інш. Кожна культура виробляє певні норми, цінності, специфіку опікування тими, кому потрібна допомога; створюються специфічні моделі соціального обслуговування, надання соціальних послуг конкретній людині і сім'ї. Так, відомий німецький дослідник Мюнстерберг у практичному керівництві із соціальної допомоги виділяє такі її види, як: тимчасова і постійна допомога; відкрита і закрита допомога (поза закладами підтримки чи в закладах підтримки); натуральна допомога; грошова допомога. Стратегії допомагаючої поведінки висвітлюються в науковій літературі у таких аспектах: соціально-психологічному (мотивація до про-соціальної, альтруїстичної поведінки), соціально-політичному (системи соціальної підтримки) і психологічному (допомога особистості в складні періоди життя). В соціальній психології для пояснення мотивації поведінки особистості, що обумовлює її допомогу іншим, визначаються теорії соціального обміну, соціальних норм і еволюційна. Відповідно до теорії соціального обміну поведінка людей, взаємодія між ними являють собою своєрідну угоду, що ставить за мету підвищити "винагороди" і зменшити "витрати". Тобто одне з пояс- -37- нень такої теорії в тому, що взаємодія людей зумовлюється "соціальною економікою". Люди обмінюються не тільки матеріальними благами і грошима, але і "соціальними товарами" — послугами, інформацією, статусом. Діючи таким чином, людина використовує стратегію "міні-максі" — мінімізує (зменшує) витрати, максимізує (підвищує) заслуги. Теорія соціального обміну зовсім не стверджує, що люди свідомо розраховують на винагороду, однак вона припускає, що такі явища зумовлюють поведінку людини. У тих випадках, коли людина відчуває прихильність до кого-не-будь, вона відчуває емпатію (співчуття) і тому звертає увагу не стільки на власні переживання, скільки на страждання інших. Дослідники, які працюють у руслі теорії соціальних норм, виділили дві соціальні (громадські) норми, що мотивують безкорисливу допомогу. Соціолог А. Булонер стверджує, що моральним кодом є норма взаємності: людині не слід завдавати шкоди, а треба надавати допомогу тим, хто здійснює допомогу ("немає більшого обов'язку, який не допускає винятків, ніж обов'язок відповідати добром на добро"), взаємостосунки рівних з рівними. Ті, хто не вважає себе залежними від будь-кого, чи тих, хто нижче їх за своїм статусом, особливо відчувають необхідність відповідати взаємністю. Що стосується людей, які знаходяться в залежному становищі і не можуть відповісти взаємністю, — дітей, бідних, інвалідів, тих, хто не в змозі віддати стільки ж, скільки вони отримують, — їхню поведінку мотивує інша соціальна норма — норма соціальної відповідальності. Це означає також надання допомоги тим, хто її потребує, безвідносно до можливої вигоди і не тільки людям, які стали жертвами певних обставин, але тим, хто став жертвою власних особисті-сних проблем. Сенс такої допомоги в тому, щоб не звинувачувати особистість у її власних проблемах, а сприяти їх розв'язанню. Еволюційна теорія стверджує, що сутністю життя є збереження роду. Гени примушують людину діяти так, щоб максимально підвищити можливість виживання. Еволюційна теорія представляє образ людини, який психолог Дональд Кампбелл назвав біологічним підтвердженням думки про наявність в людини "першородного гріха", який примушує її переживати тільки власні інтереси (Річард Докінз "Ген егоїзму"). Генетичний егоїзм настроює людину тільки на два шляхи безкорисливого, стимулюючого до самопожертви альтруїзму: захист роду і пошук взаємної вигоди. Родинні зв'язки примушують індивідів турбуватися про тих, з ким мають кровне родство. Так, однією із форм самопожертви, яка дійсно сприяє збереженню роду, є віддана любов до своїх дітей. Окремі представники еволюційної теорії переконані, що люди по- -38- винні враховувати етнічний внутрішньогруповий фаворитизм — дже-пело безкінечних історичних і сучасних конфліктів. Так, Уілсон стверджує, ЩО відбір за принципом родової приналежності є противником цивілізації, тому що поведінка живих істот, яка визначається значною мірою перевагами на користь своїх родичів і свого племені, унеможливлює всесвітню гармонію. Накопичений століттями досвід соціальної підтримки населення пав змогу сучасним дослідникам проаналізувати і виявити спільне і відмінне в практиці соціальної діяльності різних країн. Найбільш популярною є типологія, розроблена американським дослідником Річар-дом Тітмусом і його послідовниками Пінкером і Еспінг-Андерсоном в 70-80-х роках XX ст. Соціальна практика дала три базові моделі соціального розвитку: патерналістську (від лат. paternus — батьківський), корпоративістську (від лат. corporatio — спілка) та ета-тистську (від etat — держава). Для патерналістської моделі соціальної політики і соціальної практики характерна спрямованість на низький рівень участі держави у вирішенні соціальних проблем. Основний тягар соціального забезпечення несе сім'я і приватні благодійники (США, Японія). Корпора-тивістській моделі властива законодавчо закріплена співучасть державних і громадських структур у вирішенні проблем індивіда, групи, общини, характеризується субсидіарністю (англ. Subsidiarity — допоміжний, доповнюючий). Етатистська модель соціальної політики орієнтована на централізовану, екстенсивну і коштовну систему соціального забезпечення. Контроль за реалізацію державної соціальної політики здійснюється місцевими органами влади, підзвітними центральному уряду. В сучасний період розвитку суспільства спостерігаються наступні основні напрями суспільної і наукової думки про сутність суспільної допомоги: теологічний, конфесіональний; правовий, теорія законодавства в соціальних питаннях; суспільна благочинність і опікування як культурно-історичний і соціально-політичний процес, суспільна і пР°фесійна гігієна; виховання і виправне виховання; система організацій допомоги; теорія страхування; теоретичні проблеми допомоги інвалідам; навчання спеціалістів; опікування морально падших і патронат над звільненими із місць позбавлення волі. Стратегії підтримки особистості в соціальній роботі у кризові періоди життя, складній життєвій ситуації чи в індивідуальному випадку РУнтуються на провідних психологічних теоріях і концепціях осо-истості: психоаналізі, аналітичній психології, індивідуальній психо- гіі, когнітивній психології, гуманістичній психології. Ьрік Еріксон писав, що досвідчений психотерапевт інтуїтивно -39- відчуває потенціал осооистісного росту і розвитку пацієнта. Робота психотерапевта постає в тому, щоб заохочувати цей ріст, а не нав'язувати пацієнту свій власний минулий досвід чи бачення майбутнього. Юнг говорив, що життя кожного пацієнта знаходиться у його власних руках, на що Еріксон додавав, що пацієнт прийшов саме до нього, а не до когось іншого, і тому він вже не стане тією самою людиною, якою був і він. У світлі сучасного психологічного розуміння Еріксон дає нове формулювання "Золотому правилу" — "Golden Ru\e"(aH3M.), яке постає в тому, що з іншими треба поводитися так, як хочеш, щоб поводилися з тобою. Він пише, що моральні вчинки роблять сильнішими того, хто їх здійснює (психотерапевта), укріплюють пацієнта і розширюють взаємовідносини між особистостями. Тобто психотерапевт повинен розвиватися як практик і як особистість пропорційно видужанню пацієнта як пацієнта і особистості. У пацієнта повинна бути можливість розвиватися далі і передавати оточенню розумне і здорове ставлення до світу, яке є суттєвою частиною етичного погляду на речі. Теми цінності і моралі — головні в психотерапії. Карл Густав Юнг, яскравий представник аналітичної психології, стверджував, що терапія є місцем поєднання зусиль аналітика і пацієнта, які працюють разом. Психотерапевт може досягти успіху тільки тоді, коли дотримується головної умови — розуміти пацієнта як психологічне ціле, знайти до нього підхід як до людини, залишивши осторонь теорію, і уважно послухати те, що він скаже. Терапевт не повинен лікувати окремі частини психіки, подібно тому, як механік латає стару машину, яка потребує нового карбюратора чи глушника. Метою терапії є підхід до пацієнта як до цілісної людини через встановлення довірливих відносин з нею. Юнг розподіляв терапевтичний процес на дві головні стадії, кожна з яких має дві частини. Спочатку йде аналітична стадія. її перша частина — сповідь, під час якої індивід починає розкривати матеріал підсвідомого. Тут виявляється і залежність пацієнта від терапевта. У другій частині першої стадії йде роз'яснення матеріалу сповіді, в якій підвищується обізнаність і розуміння психічних процесів. Пацієнт залишається залежним від аналітика. Друга стадія є синтетичною. Першим тут йде навчання, в якому Юнг підкреслював необхідність рухатися від психологічного інсайту до актуально нового досвіду, який є результатом індивідуального росту і формування нових звичок. Заключною частиною є трансформація. Зв'язок пацієнт-аналітик є інтегрованим, і залежність редукується по мірі змін зв'язку. Це стадія саморозвитку, на якій людина стає все більш і більш відповідальною за свій власний розвиток. Кожна людина -40- повина виграти свою битву, писав Юнг, і ніхто інший не зможе це зробити за неї. Альфред Адлер, основоположник індивідуальної психології, завдання психотерапії вбачав у допомозі людині перебудувати свої пе-педбачення і цілі, щоб вони набули найбільшої суспільної користі. Адлер визначає три основні аспекти терапії: дослідження специфічного життєвого стилю пацієнта, допомога пацієнту у розумінні самого себе і посилення його соціального інтересу. Він вважав, що реальні зміни у стані пацієнта можуть бути досягнуті тільки його власною працею. На лікування і одужання завжди слід дивитись не як на успіх консультанта, але як на успіх пацієнта. Консультант може тільки вказати на помилки, пацієнт повинен сам обрати правильне життя. Психотерапія — це вправи у співробітництві, якщо існує по-спражньо-му зацікавленість іншою людиною. Як зазначав Адлер, у багатьох випадках терапевт повинен надати пацієнту турботу, підтримку і можливість співпрацювати, тобто все те, що він не отримав від своїх батьків. Адлер був упевнений в тому, що ядром багатьох психологічних проблем є турбота тільки про себе, а не про інших. Тому він вважав, що головне завдання терапевта постає в тому, щоб поступово відволікти пацієнта від виняткової зосередженості на собі самому і сприяти його конструктивній роботі для інших в якості корисного члена суспільства. Турбуючись про пацієнта, терапевт слугує ролевою моделлю для формування у останнього соціального інтересу. Як терапевт Адлер намагався встановити відносини рівності між пацієнтом і лікарем. Він спілкувався з людиною обличчям до обличчя, а не сидів позаду лежачого пацієнта, як це практикував 3. Фрейд. До того ж, Адлер використовував у процесі лікування вільне обговорення, а не вільні асоціації. Він говорив пацієнтам, що вони можуть одужати за чотирнадцять днів, якщо будуть дотримуватися одного рецепта: намагатися кожний день думати про те, щоб порадувати чим-небудь своїх ближніх. Він вважав, що пацієнт повинен працювати, щоб змінити себе. Терапевт може надати йому лише своє розуміння і підтримку. Адлер пише в одній із своїх праць: "Пацієнт схожий на людину в темній кімнаті. Він звертається до терапевта "Я нє можу вийти". Я включаю світло і показую йому ручку на дверях. Якщо він і тоді говорить, що не може вийти, я розумію, що він не хоче виходити!" Важливою для соціальної роботи як системи соціально-психоло-пчного впливу на особистість є позиція Адлера щодо співробітницт-Ва У ході терапії. Якщо людина взаємодіє з іншими, говорив Адлер, приносить користь суспільству, збагачує інших, рухається вперед по шляху, який приносить користь іншим, вона ніколи не стане невроти- -41 - ком. Психотиропію він газивав вправами у співробітництві і пере- віркою співробітництва. Люди по-справжньому можуть досягти успіху тільки тоді, коли по-справжньому цікавляться іншою людиною. В психології Адлера розрізняють психотерапію і консультування] Психотерапія намагається досягти фундаментальних змін у нездоровому життєвому стилі індивідуума. Консультування націлене на зміни поведінки в рамках існуючого життєвого стилю. Подружжя Перлсів, які є представниками постфрейдистів, пра-і цювали у напрямі гештальт-терапії. Слово гештальт, як його використовували Перлси, має відношення до роботи, яка була проведена спочатку в психології сприйняття, розпочатої наприкінці XIX ст. в Німеччині і Австрії. Хоча не існує точного англійського еквіваленту німецького слова Gestalt, загальний смил такий: паттерн чи конфігурація, тобто певна організація частин, яка утворює щось ціле. Головний принцип гештальт-підходу в тому, що аналіз частин ніколи не може дати розуміння цілого, оскільки ціле складається із частин, які доповнюються взаємодією і взаємозалежністю частин. Перлси вважали, що психотерапевт є по суті екраном, на якомад пацієнт бачить свій нереалізований потенціал. Терапевт — це передусім фрустратор. Пацієнт домагається уваги і схвалення терапевта. В той же час терапевт повинен фруструвати пацієнта, відмовляючись надавати підтримку, якої пацієнту внутрішньо не вистачає. Терапевт діє у якості каталізатора, допомагаючи пацієнту відійти від чогось і вийти з тупикових станів. Відповідно до Фріца Перлса, індивідуальна терапія застаріла, виявившись як нераціональною, так і неефективною. Він вважав, щоі робота у групах може дати значно більше, незалежно від того, чи зумовлює вона участь усієї групи чи являє собою лише взаємодію між терапевтом і одним із учасників групи. Гуманістичний психоаналіз Карен Хорні відображає психоаналн тичний процес як спільну справу, в якій і аналітик, і пацієнт намагаються досягти однієї і тієї самої мети. Якщо аналітик приймає "авторитарну установку", у пацієнта може виникнути паралізуюче відчуття безпомічності, в той час як мета психоаналізу — заохотити "ініціативу і винахідливість" пацієнта. В моделі Хорні і пацієнт, і психоаналі-тик мають свої обов'язки. Три головні завдання пацієнтів — це, передусім, якомога повніше виявити себе за допомогою вільних асоціацій, виявити неусвідомлені сили та імпульси і вплив цих сил на своє життя, змінити поведінкові паттерни, які порушують їх відносини із собою та іншими. Психоаналіз складається із п'яти компонентів: спо-| стереження, розуміння, інтерпретація, допомога при опорі і "проста людяна допомога". Під простою людяною допомогою мається наі -42- поугові: емоційну підтримку, підбадьорювання, зацікавленість у щасті чншого. Аналітик може робити різні припущення, може дати пацієнту уявлення про речі, він може стимулювати бажання пацієнта бути самим собою, однак рости і розвиватися пацієнт повинен сам. Людей слід мотивувати для напруженої роботи в напрямку змін їх самих не тільки для того, щоб вони змогли позбавитися страждань, але також і для того, щоб надати можливість виявитися конструктивним силам реального "я". Аналітик повинен бути безумовним союзником "я", яке знаходиться у небезпеці. З точки зору психосоматики Вільгельма Райха, крім постійного вдосконалення в оволодінні терапевтичною технікою, психотерапевт повинен обов'язково турбуватися про власне духовне удосконалення. Елсуорт Бейкер, один із провідних послідовників терапії Райха у США, застерігає, що терапевт не повинен намагатися лікувати пацієнтів, у яких є такі проблеми, з якими він не може справитися сам, як не повинен він і очікувати, що пацієнт буде робити щось таке, чого б лікар не зміг чи не зможе зробити сам. Райх був широко відомий як яскравий і наполегливий у досягненні своїх цілей терапевт. Навіть будучи ортодоксальним аналітиком, зі своїми пацієнтами він був на-диво чесним і до жорсткості прямолінійним. Б.Ф. Скінер, представник радикального біхевіоризму, розглядав терапію як сферу контролю, який володіє необмеженою владою. У зв'язку з тим, що терапевт характеризується в очах оточення як той, хто з більшою часткою вірогідності полегшує страждання і болі, то будь-яка допомога (пропонована чи реальна) діє як позитивне підкріплення, посилюючи вплив терапії. З позиції біхевіоризму, метою терапії повинні бути зміни чи формування нових шаблонів поведінки, тобто викорінення небажаної поведінки і створення умов, за яких бажана поведінка виявлялась би частіше. Хоча існує кілька підходів до поведінкової терапії, загальноприйнятим є те, що тера-певт-біхевіорист в основному цікавиться реальною поведінкою, а не внутрішнім станом людини чи причинами, які її зумовлюють. З точки зору біхевіоризму симптом є самою хворобою. Скінер вважав, що краще модифікувати обставини, в яких індивід існУє, ніж звинувачувати чи карати його за дії, які відхиляються від нормальної поведінки. Якщо поведінка насправді є результатом вибіркового підкріплення, то поведінка, яка відхиляється від норми, — Функція обставин, що оточують. У прикладному біхевіоральному аналізі особлива увага приділяється загальному оточенню пацієнта, не психодинаміці девіантної поведінки. В модифікації поведінки ояовним є "знищення" тих поведінкових шаблонів, які самі по собі є -43-
Відхилинням від норми чи можуть призводити до наслідків, які відхиляються від норми. Когнітивна психологія Дхорджа Келлі базується на теорії особистісних конструктів. Келлі розробів навітні способи використання своєї теорії особистісних конструктів на практиці, щоб допомогти ідентифікувати існуючуі ролі і створити більш адаптивні і творчі форми конструювання себе та інших. Терапія фіксованих ролей (fixed-role therapy) – це підхід, заснований на уявленні, що перегляд чи зміна рольових конструктів, які не є оптимальними, може сприяти появі почуття благополуччя у клієнта і поліпшення його відносин з іншими людьми. Мета терапії – допомогти створити кращі рольові конструкти і забезпечити безпечне середовище для їх апробації. Важливим елементом терапії є скетч фіксованих ролей. Він являє собою сценарій короткої п’єстиЮ в якій є опис персонажу, якого клієнитповинен зіграти, приміряючи на ньому свою роль. До того, як терапевт придствляє опис, клієнта просять дати зарисовку персонажу, яка написана у третій особі. Потім терапевт уважно аналізує зарисовку персонажу і, виходячи із аналізу, створює скетч фіксованих ролей. Напис скетчу фіксованих ролей, за власним визнанням Келлі, вимагає від терапевта значно більшої винахідливості, ніж проведення бесіди. Після того, як клієнти схвалюють написану роль, їх просять програти ії в повсякденному житті протягом кількох тижнів підряд.Сеанси терапії плануються такм чином, щоб можна було слідкувати за роботою клієнта, стимулювати її і зайнятися питаннями, які виникають у ході гри за цією роллю. У парадигмі Келлі вимоги, які висуваться до терапевта, обумовлені в деталях. Вони включать в себе прийняття і клієнта, і гіпотетичної ролі, яку він буде відігравати. Роль терапевта – це не роль окремої владної персони, яка оцінює дії клієнта; це скріш за все роль радника, який допомагає клієнту поновити процеси природного розвитку, на які він здатний. Терапевт ніколи не повинен вказувати клієнтам, що вони повинні бути подібними персонажу, який оозначено в ролі. Відповідно до Келлі, повідомлення такого роду може в одну мить перекреслити терапевтичний ефект вприви із прикиданням. Замість цього терапевт повинен стимулювати клієнта тільки робити вигляд, що він є цим персонажем. Додаткові вимоги до терапевта включають в себе достатньо гарне володіння мовою і певні акторські навички, здатність перетворювати узагальнені твердження в конкретні ілюстрації і великий ентузіазм. Метою терапії Еріха Фромма, представника гуманістичного псизоаналізц, є встановлення довірливих і відвертих відносин з пацієнтоми з метою відновлення у них втраченої єдності із світом. Незва- жаючи на те, що Фромм навчався в епоху панування ортодоксального психоаналізу, йому швидко набридла стандартна техніка, яку застосував Фрейд. З часом він зрозумів, що невдоволеність виникає через те, що терапевт не стикається з життям своїх пацієнтів, не бере участі в ньому. Тому Фромм розробив власну систему психотерапії, якій дав назву «гуманістичний психоаналіз», в основі якої – міжособистісні аспекти терапевтичних сеансів. Він вважав, що метою терапії є самопізнання пацієнта, оскільки без знання самих себе люди не здатні пізнати іншу людину.
Терапія повинна бути побудована на міжособистісних взаємовідносинах психотерапевта і пацієнта. Лікар має ставитися до пацієнта як людина до людини, з великою увагою і відвертістю. В результаті таких взаємовідносин пацієнт відсуває, що він спілкується з людиною, а не проводить курс лікування. Незважаючи на те, що в середині цих відносин може мати місце ефект переносу (transference) і навіть контр переносу (conter transference), важливе інше – те, що обидві людини залучені у процес спілкування одна з одною. Фромм був упевнений: для того, щоб зрозуміти пацієнта, психотерапевт не повинен занадто заглиблюватися у науку. Особистість можна по-справжньому зрозуміти лише за умови людяного ставлення до неї і прояву відвертого інтересу до її життєвих проблем. Більшу частину своєї професійної кар’єри Карл Роджерс, автор терапії, центрованої на особистості, працював практикуючим психотерапевтом. Його теорія особистості заснована на практичному досвіді ф інтегрована х його терапевтичних методів та ідей. Його підхід заснований на потязі особистості до вдосконалення, здоров’я і пристосуваня. Терапія слугувала одним із способів визволення особистості і відновлення її нормального розвитку. Терапія спирається скоріш на почуття, ніж на інтелект, і торкається в основному безпосередньої життєвої ситуації, а не минулого.
Спочатку Роджерс користувався словом клієнт, а пізніше словом людина, замість традиційного пацієнт. – це хвора людина, яка потребує допомоги спеціально підготовлених професіоналів, тоді як клієнту треба надати послугу, яку він сам собі надати не може. Клієнти розглядаються як люди, потенційно здатні зрозуміти свою власну ситуацію. Рівність відносин зумовлює центровану на особистості модель, яка є відсутньою у відносинах доктор – пацієнт.
Терапія допомагає людині розібратися у своїх власних проблемах з мінімумом стороннього втручання. Роджерс визначив психотерапію як визволення вже існуючої здатності у потенційно компетентної особистості, а не маніпуляцію експерта з більш чи менш пасив
ною людиною. Така терапія називається центрованою на особис тості, тому що в ній необхідна активна участь людини, яка рухається у певному напрямку. Роджерс вважав, що будь-які інтервенції вкрай шкідливі для росту особистості. Ключі до одужання знаходяться у клієнта, однак терапевт, крім) професійних навичок, повинен володіти рядом особистісних якостей, які допоможуть клієнту навчитися користуватися цими ключами. Ці сили, на думку Роджерса, будуть більш ефективні, якщо терапевт зможе встановити з клієнтом достатньо теплі стосунки прийняття й розуміння. Під розумінням Роджерс вважав бажання і здатність po^j зуміти думки, почуття і внутрішні протиріччя клієнта з його точки; зору; це здібність на все дивитися очима клієнта, враховуючи його досвід. Для того, щоб працювати з клієнтом, терапевт повинен бути аутентичним і відвертим. Важливим для терапії є безумовно позитивне ставлення до клієнта! яке постає у позитивному, безоціночному, доброму ставленні до нього. Щоб продемонструвати його, терапевт повинен постійно тримати у фокусі сутність самоактуалізації клієнта, водночас намагаючись ігнорувати його деструктивну поведінку, яка завдає шкоду чи образи. Терапевт, який зуміє сконцентруватись на позитивній сут-(ності людини, може реагувати конструктивно, запобігаючи негативним емоціям: нудоті, роздратованості, гніву тощо. Клієнтцентрова-ний терапевт зберігає впевненість в тому, що клієнт зможе усвідомити свою внутрішню і, можливо, нерозвинену сутність. Роджерсівські терапевти визнають, однак, що часто вони виявляються нездатними підтримувати в своїй роботі таку якість розуміння. Більшість психологічних теорій створюють наукову, науково-методичну і практичну базу для розробки допоміжних концепцій і стратегій у соціальній роботі, таких як: соціальна робота з індивідуальним випадком, цільовою групою, фостерними сім'ями та інш. Визначення стратегій підтримки особистості по своїй суті зумовлює методологічну основу соціальної роботи з боку з'ясування сутності об'єкта: "пацієнт", "клієнт", "споживач соціальних послуг", "особа, що потребує соціальних послуг"; переведення суб'єкт-об'єктних взаємовідносин у суб'єкт-суб'єктні, коли у ході соціальної роботи людина включається у систему само- і взаємодопомоги, стає волонтером тощо; напрямків і змісту соціальної роботи — фінансування, соціальна допомога, соціальний захист, соціально-психологічна підтримка, правовий захист тощо. Стратегії підтримки особистості спираються на різні актуальні для певного етапу розвитку суспільства соціальні норми, цінності, уста-
з точки зору розуміння соціальної роботи як певного соціального замовлення суспільства. Питання і завдання до семінарського заняття. 1 Розкрийте традиції суспільної допомоги особистості. 2. Які підходи у поясненні альтруїстичної поведінки висвітлює соціальна психологія? 3. Охарактеризуйте сутність теорії соціального обміну, соціальних норм. 4. Порівняйте, співставте погляди різних психологічних напрямів і теорій щодо стратегій допомоги особистості; визначте їх важливість для соціальної робота. Цр Рекомендована література: /. Грандо А.А., Грандо С.А. Врачебная зтика. — К.:Триумф, 1994. 2 Майерс Д. Социальная психология. / Перев. с англ. — СПб: Питер Ком, 1998. - 688 с. 3. Попович Г. Соціальна робота в Україні і за рубежем. — Ужгород, 2000. 4. Станчиц М.А. Зтика милосердия. — Минск, 1996. 5. Роджерс К. Змпатия / В кн.: Психология змоций. Текстьі. — М., 1984. 6. Фирсов М.В., Студенова Е.Г. Теория социальной работьі: Учеб. пособие для студентов вьісш. учеб. заведений. — М.: Гуманит. изд. Центр ВЛАДОС, 2001.— С. 5-68. 7. Фромм 3. Душа человека.- М.: Республика, 1992. — 430 с. — (мьіслители XX века). о. Фрейджер P., фейдимен Д. Личность: теории, експериментьі, упражне-ния. — СПб: прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. — 864. (Психологическая знциклопедия). Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.015 сек.) |