|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Соціальний захист жінок і соціальнаРобота
інка і соціально-культурне середовище Соціальна робота з жінками є важливим напрямком сої альної роботи, специфіка і особливості якого визначаються традиці ною роллю жінки-матері, жінки-берегині, активної учасниці громадг кого і суспільного життя. Видатний американський соціолог 0. Шпенр глер писав, що "від материнської турботи шлях веде до турботі батьківської і тим самим до найвищого символу часу, яке виокрео] лилося у колі великих культур, — до держави. Те, що означає дя матері дитя, а саме, будучина і сутність власного життя так, що материнській любові усувається відокремленість двох окремих істо^ те ж означає для чоловіків військова община, шляхом якої во; зберігають дім, жінку і дитину і, значить, весь народ, його буддучи: і активність. Держава — це внутрішня форма, "буття-у-формі" наці а історія у прописному смислі і є та сама держава, яка взята не дещо рухоме, а як самий рух. Жінка, як мати, є історія; чоловік, воїтель і політик, робить історію". (О. Шпенглер. Закат Европьі. М.: Мьісль, 1993). В Україні жінка займала визначне місце у суспільному житті, бу|И більш вільною, самостійною порівняно із жінками в інших країнаи Відомі приклади, коли ще за часів Київської Русі жінки брали актиИ ну участь у політичному житті. Наприклад, будучи регентшею, велЙИ княгиня Ольга очолювала два посольства у Візантії, мати Івана ГредВ ного — Олена Глинська — значною мірою впливала на держав справи. Марфа Борецька, княгиня Анна — мати князя Данила ГЩ лицького — також брали активну участь у політичному житті. Відомо, що за порадою митрополита Леонтія князь Володими|Я 1001 році заснував чоловічий і жіночий училищні монастирі, в яйИ навчали грамоті. Київський жіночий монастир був одним з первЯИ подібних навчальних закладів Європи, а не тільки Київської РусйЯ Домостроївський уклад утверджується на Русі, починаючи з XVI в Саме тоді влада сконцентрувалася в руках царя, а освічені жінки, такі, як Ксенія Борисівна Годунова, жінки царя Олексія Михайловича— Марія Милославська і Наталія Наришкіна, сестри Петра І | царівна Софія і Наталія — стали рідкістю. -264- Тільки XVIII ст. проходить під знаком жінок: Катерина І, Анна Іоанівна, Анна Лео-польдівна, Єлизавета Петрівна, Катерина II — ціла плеяда видатних відомих правительниць. У той час, коли у просвітницькій Франції у цілому ряді бібліотек книжки, які були написані жінками, зберігалися окремо, а твори Ронсара, Руссо, Лафонтена, Вольтера, Бе-ранже заборонялися як "неблагопристойні", в Росії княгиня Дашкова, яку називали "Руською Мінервою", була Президентом Академії наук, а жіноча освіта стала предметом царської турботи, і, виходячи за рамки приватної, домашньої освіти, створила ланку у загальній системі освіти. Навчальна система Катерини II, яка була сформована під впливом просвітників Дж. Локка і Ж.-Ж. Руссо, зумовила у 1765 р. створення товариства шляхетних дівчат для 200 вихованок. Вони повинні були стати "взірцем жіночих достоїнств". Статут товариства, що пізніше було реорганізовано у Смольний монастир, був по достоїнству оцінений першими інтелектуалами Європи — Вольтером, Грімом, Дідро. Кожна з вихованок Смольного повинна була бути там 12 років, починаючи з б-річного віку. Навчальний план Смольного для того часу був дуже гуманним і узагальнював передовий педагогічний досвід. Середня жіноча освіта мала становий характер. Вона була доступною переважно для дівчаток із дворянських сімей. Саме для них були створені 27 закритих закладів за типом Смольного інституту і приватні пансіони, які вперше виникли за часів царювання дочки Петра І — Єлизавети Петрівни. На честь імператриці Марії Олександрівни було названо спеціальне відомство — Відомство Імператриці Марії, яке координувало питання освіти. У 1894 р. в Росії було 275 середніх жіночих навчальних закладів з 75 тис. учнями, 163 гімназії Міністерства народної освіти, 31 інститут благородних дівиць з 7,8 тис. учнів, 51 училище Святого синоду із 13,2 тис. учнів. Загальновизнаною є думка, ш,о рівень культури кожного народу визначається ставленням до жінок. "Від давніх давен, — писав Іван Франко, — всі учені люди, котрі пильно придивлялися до життя Руського народу, признавали, що русини обходяться із своїми жінками Далеко лагідніше, далеко гуманніше й свободніше, аніж їх сусіди, ^-вободна воля жінки находить тут далеко більше пошанування, ніж, НапР., у великоросів; в родині жінка займає дуже поважне і почесне -265- становище, бо навіть веде своє окреме (жіноче, домашнє) хазяй-і ство побіч мужичого, до котрого мужик рідко коли мішається. Ніі кого важнішого діла мужик не робить без поради з жінкою, дуже часто розумна і відважна жінка уміє у всім поставити свощі волю супроти мужикової. Що вже й говорити о тім, що через такі| чесне і людське держання жіноцтво руське мусило й само своїкі характером вийти далеко краще, розвитіше, ніж се бачимо у сусіди^ племен. Се також признали трохи чи не всі етнографи, не ка вже о великій щирості і ніжності чуття, котре такими чистими пері ми вилилося в незлічимих чудово гарних піснях жіночих; уже сам| зверхня подоба руського жіноцтва — складна, свобідна, гарна; його сміле та певне виступування супроти чужих жінок серед люл кого народу" (Франко І. Жіноча неволя в руських піснях наро; //Зібр. творів у 50 т. — Т. 26. — С. 210). Питання "чоловік-жінка" найскладніше і найважче як у соціальЦ Психологічні і тендерні дослідження В сучасних умовах у багатьох країнах світу розгорнувся рух права жінок у різних сферах життя. Наукові дослідження, які щ дяться у цьому напрямку, зосереджують увагу на тендерних розЕ ностях. З точки зору соціальної психології, гі дер перебуває під сильним тиском як куі турних норм, які встановлюють прав» поведінки чоловіків і жінок, так і соціг ної інформації, що навіює людям, наскм1 великою є різниця між чоловіками і ж|Н| ми. Теорія нормативного та інформації го тиску частково пояснює, яким чЩ люди вчаться цим нормам і що приму їх дотримуватися. З позицій теорії когнітивного розв тендера, яка була сформульована Ко/ том, вся інформація, що стосується дерної поведінки, відображається у -266- ляді відповідних схем. Акцентуючи увагу людей на окремих речах, тендерні схеми впливають на перероблення інформації і, крім того, впливають на пам'ять, тому що легше запам'ятовується та інформація, яка вписується в рамки вже існуючих уявлень. Два основні механізми, що здійснюють диференціальну соціалізацію, — це диференціальне посилення і диференціальне наслідування. Про диференціальне посилення говорять, коли прийнятна тендерна поведінка заохочується, а неприйнятна — карається, за умов, якщо заохочення і покарання людини за певні моделі поведінки, інтереси тощо залежать від її біологічної статі. Диференціальне наслідування — процес соціалізації, в ході якого людина обирає рольові моделі відповідно загальноприйнятим нормам і починає наслідувати їх. Американська дослідниця Марго Ліс провела дослідження різних жіночих рухів за рівноправ'я, які існують у різних країнах світу. Вона підкреслила те, що ці рухи приймають різні форми і ставлять у центр уваги різні питання залежно від політичних, економічних і культурних розбіжностей. Вона радить ставитися з увагою до етноцентричного передбачення, що жіночі рухи йдуть еволюційним шляхом і з часом перетворяться у рух, подібний тому, який існував у Сполучених Штатах. Бушир висловив припущення, що егалітарні і ліберальні соціальні рухи досягають найбільших успіхів там, де політична культура є більш ліберальною і егалітарною. Він пише, що саме тому Скандинавські країни і Голландія мають найбільш представницькі і згуртовані феміністські організації. Семенська відмічає, що тендерна реформа є більш вірогідною у політичних системах, які засновані на плюралізмі (формальне представництво інтересів різних груп на противагу правлінню однієї партії чи класу). Марго Ліс говорить про те, що досягненню тендерної рівності можуть заважати не тільки консервативні уряди, які розглядають підпорядковане становище жінок у якості основного пункту своєї платформи, але й ліві, які відводять жіночим проблемам другорядну роль порівняно з більш загальними питаннями експлуатації робітників. Боротьба за тендерну рівність може бути також підпорядкована іншим політичним питанням, зокрема таким, що пов'язані з економічним чи етнічним виживанням. Ця ситуація особливо є вірогідною у країнах третього світу і країнах, що розвиваються, де важливим є питання елементарного виживання чи відбувається міжетнічний конфлікт. Дискусія про тендер у різних культурах піднімає ще одне питання — збереження культурної розмаїтості. На думку окремих учених, зміни можуть відбуватися скоріше в індивідуалістичних культурах порівняно з колективістськими, а також у суспільствах, де політична -267- і культурна ідеологія орієнтована на рівність і мінімальні соці розбіжності. В науковій літературі 1970-х років теоретики розпочали д жувати вплив статевого фактору на психологічний розвиток Вони розділилися на дві групи. Одна з них зосередилась на вд наленні існуючих теорій, працюючи з концепціями Фрейда і інша зосередилась на вивченні і дослідженні досвіду жінок, роботі Джин Бейкер Міллер "До нової психології жінки", яка ви у 1976 році, був запропонований новий погляд на жінку, її пси* гію, який поставив під сумнів основні концепції традиційних теї Приблизно в той же час соціолог Керол Гілліган займалась нака ченням емпіричних даних, які відображають корінні розбіжн психологічному і моральному дозріванні жінок і чоловіків, на яких в роботі "Іншим голосом" вона виклала свою точку зору і також стала викликом існуючим теоріям. Гілліган пише:"Якщо ре| ний досвід особистостісного розвитку жінок не відповідає том% про це пишеться у підручниках, то, як правило, офіційна психолїИ зараховує цю жінку до розряду таких, що зазнали психологіІИ деформації. Однак ця різниця може вказувати і на обмеженість ictqH чих моделей розвитку людства, їх невідповідність реальному житла Ті психіатри, психологи і соціологи, які самі належали до жіно статі, швидко оцінили праці Міллер і Гілліган, однак минуло білц ніж 10 років, поки владна тенденція в психіатрії і психології не п ла визнавати, поважати й асимілювати ці підходи. В контексті центрованого підходу до структури психології жі Міллер дослідила три основні шляхи: культурне середовище, вій сини і шляхи особистісного зростання. Ядром моделі Міллер виявилось визначення важливості міжо бистісних відносин у житті і психологічному розвитку жінок. Замї того, щоб вступати в боротьбу за незалежність і самостійність, жі частіше шукають контактів з людьми. Причому зріла жінка в пе чергу займається цим не для себе, а для інших і, звичайно ж, дітей. Американські психологи Міллер, Гілліган і Джордан, виявивши що головною рушійною силою в жінок є потяг до спілкування, вз|Н мності, чуйності, створили нову схему вивчення життєвого досвІМ людини — в контексті її стосунків з іншими. Значний внесок у розвиток підходів щодо розуміння психолі жінок зробили дослідження представниці гуманістичного напрям психології Карен Хорні. Зарубіжні дослідники зазначають, що ці те створили первинну базу для перегляду психоаналітичного розумі статі і для психологічного дисидентства у питаннях статі. -268 Хорні писала, що психологія жінок тривалий час розглядалась тільки з точки зору чоловіків. Хорні намагалась показати, що жінки мають властиву їм біологічну конституцію і паттерни розвитку, які повинні бути зрозумілі і усвідомлені, виходячи із жіночої точки зору, а не тільки як похідна жіночої неповноцінності порівняно з чоловіками чи як результат відмінностей жінок від чоловіків. Вона доводила, що психоаналіз, створений в умовах культури з чоловічою домінантою, і є продуктом чоловічого генія. Чоловіча точка зору на жінок є частиною теорії психоаналізу і подається як наукове уявлення про жіночу природу. Хорні аналізувала чоловіче бачення жінок і доводила відсутність в ньому будь-якої наукової основи. У книзі "Недовіра між статями" вона писала, що жінок вважають "істотами другого сорту", тому що у всі часи більш сильна сторона створює ідеологію, яка б допомагала їй зберегти своє становище. У своїх ессе про жіночу психологію дослідниця відійшла від фрейдівської впевненості в "анатомії долі", вона більше уваги приділяла культурним факторам і розглядала їх у якості джерела жіночих проблем. Становище жінок багато в чому залежить від ролі чоловіків у суспільстві, що пояснює інтерес дослідників до вивчення мужчин у якості тендерного класу. Кілмартін визнає, що в основі всієї сучасної психології лежить психологія чоловіків, оскільки у якості норми вивчалась чоловіча поведінка, і тривалий час у дослідженнях брали участь чоловіки. Однак психологія практично ніколи не зверталась до специфічних переживань чоловіків, які пов'язані з їхньою тендерною приналежністю. Кілмартін називає такі причини, що вказують на необхідність вивчення чоловічої психології: 1. Хоча у цілому чоловіки мають великий вплив, однак існують чоловіки, і їх чимало, які цим впливом не наділені. До того ж, маючи у суспільстві порівняно велику владу, мужчини можуть надати інтенсивну допомогу у здійсненні перемін. 2. Спілкуючись із сильними жінками, чоловіки часто відчувають серйозні труднощі. Адже з дитячого віку хлопчики виховуються у переконанні, що саме вони повинні бути сильними і владними, тому сильні жінки сприймаються як загроза чоловічому началу. Це протиріччя вимагає вирішення, оскільки сильних жінок з кожним днем стає see більше. 3. Якість взаємовідносин з оточенням у чоловіків часто страждає через те, що ці відносини розгортаються у рамках, де не залишається місця для базової людської потреби — інтимності. Сьогодні існує порівняно небагато наукових досліджень, які стосуються обмежень, які накладає традиційна чоловіча роль. Психоло-ги розпочали вивчати жіночу роль після того, як феміністські рухи -269- привернули увагу суспільства до низького соціального статусу жщок*і В останні кілька років чоловіча роль теж користується посилено*^ увагою дослідників. Це досить захоплююча і відносно нова галущ тендерних розробок. Основні характеристики традиційної чоловічої» ролі, які зазвичай критикуюти і жінками, а саме емоційна невиразність чоловіків та їх скупий внесок у виконання домашніх справ, примусі*, ли психологів звернути увагу на проблеми, пов'язані із цією роллм Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |