|
||||||||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Компоненти технології експертних систем, які застосовуються в орієнтованих на знання СППРНа рис. 9.3 наведена схема функціонування експертної системи. Модель експертної системи, як видно з рисунка, складається з чотирьох головних частин: 1) інтерфейсу користувача, що дає можливість користувачеві взаємодіяти з експертною системою; 2) бази знань, яка містить нагромаджені знання щодо розв'язування специфічної проблеми; 3) машини логічного висновку (inference engine), яка забезпечує здатність міркування та інтерпретує зміст баз знань; 4) механізму (середовища) розроблення (development engine), який використовують експерт та інженер зі знань для створення експертної системи. Охарактеризуємо стисло ці компоненти експертної системи. ІНТЕРФЕЙС КОРИСТУВАЧА. Інтерфейс користувача дає змогу менеджеру вводити інструкції (команди) та інформацію (зображені на рис. 9.3 суцільною стрілкою) в експертну систему і отримувати відповідні розв'язки чи пояснення (пунктирна стрілка), Інструкції уточнюють параметри, які уможливлюють експертній системі здійснювати процес міркування. Інформація подається у вигляді значень, які присвоюються конкретним змінним. Інтерфейс користувача надає механізми введення інформації в експертну систему і виведення з неї. БАЗИ ЗНАНЬ. Бази знань містять як факти, що описують проблемну галузь, так і способи подання знань, які описують те, як підбираються факти для певної логічної послідовності. Термін проблемний домен (problem domain) використовується для описування проблемної галузі. Рис. 9.3. Схема функціонування експертної системи Інструкції і інформація —> Розв'язки і пояснення ---------> Знання Поширеною методикою подання знань є використання правил. Правило описує, як діяти у заданій ситуації. Воно складається з двох частин: умови (condition), яка може або не може бути істиною і дії (action), яка виконується тоді, коли умова істинна. Прикладом правила є: ЯКЩО ЕКОНОМІЧНИЙ ІНДЕКС > 1.20 І СЕЗОННИЙ ІНДЕКС > 1.30, ТО ПЕРСПЕКТИВА ЗБУТУ = «ВІДМІННА» Усі правила, які містяться в експертній системі, називаються набором правил (rule set). Кількість правил може змінюватися від дюжини для простої експертної системи до 500, 1000 або навіть 10 000 для складних EC. МЕХАНІЗМ ВИСНОВКУ. Механізм або машина висновку є частиною експертної системи, яка виконує доведення (здійснює міркування) за допомогою використання змісту баз знань у специфічній послідовності (прямій, зворотній, змішаній). Ці послідовності будуть розглянуті окремо. МЕХАНІЗМ РОЗРОБЛЕННЯ. Четвертою головною частиною експертної системи є механізм (середовище) розроблення, який використовується для створення експертної системи. Коли меха- нізм висновку складається з правил, то цей процес призначений лля побудови множини правил. Використовуються два основні підходи до створення EC: мови програмування і оболонки експертної системи (expert system shell). Оболонки EC забезпечили доступність засобів штучного інтелекту фірмам, які не мають необхідних ресурсів, щоб розробити свої системи, використовуючи мови програмування. У галузі бізнесу вони є найпоширенішим способом створення експертних систем на основі знань. 9.2.3. Методи оброблення правил в орієнтованих на правила СППР Використання машин логічного висновку з правилами є найпоширенішим середовищем розроблення орієнтованих на знання СППР. Правила легкі для розуміння і пояснень, коли знання зберігаються у вигляді правил. З погляду розробника модифікація і супровід баз знань здійснюються просто, можна легко об'єднувати також імовірні знання з правилами. Однак є певна кількість основних обмежень щодо використання цього підходу для розроблення СППР, зокрема, комплексні знання важко подавати з використанням правил. Розробники орієнтованих на знання СППР, зазвичай, використовують середовище розроблення, яке ґрунтується на правилах, але ці правила застосовуються не для всіх додатків (прикладом може бути розглянута раніше СППР PLEXSYS). Розглянемо докладніше методи реалізації механізму логічних висновків — невід'ємної частини СППР, що грунтується на правилах. Протягом консультації механізм висновків досліджує правила баз знань по одному, і, коли умова правила правильна, то специфічна дія приймається. У термінології експертних систем вважається, що правило активізується (fired — запалюється) тоді, коли дія (акція) приймається. Для дослідження правил використовують два головні методи механізму висновку: пряме доведення (forward reasoning) або пряма продукція і зворотне доведення (reverse reasoning) або зворотна продукція. Пряме доведення У прямому доведенні (міркуванні вперед), яке ще називається прямим формуванням ланцюжка (forward chaining), правила досліджуються одне за одним у певному порядку. Цей порядок міг би бути послідовністю, в якій правила були введені в низку правил, або це могло б бути деякою іншою послідовністю, яка описується користувачем. Оскільки досліджується кожне правило, то система намагається оцінити: істинна умова чи хибна. Коли умова істинна, то відповідне правило активізується, і далі досліджується наступне. Коли умова хибна, то правило не активізується, але також досліджується наступне правило. Може бути, що якесь правило за такого процесу не можна оцінити, як істинне або хибне. Умова може містити одну або більше змінних з невідомими значеннями. У такому разі вважають, що умова правила невідома. Коли умова правила невідома, то воно не активізується, і досліджується наступне правило. Процес доведення є ітеративним. Процедура, за якої досліджується правило за правилом, продовжується до тих пір, поки один прогін не буде завершений через усю низку правил. Зазвичай, потрібно виконати кілька прогонів, щоб присвоїти певне значення змінній мети. Можливо, інформація, потрібна для оцінювання одного правила, виробляється за допомогою наявного правила, яке досліджуватиметься згодом. Наприклад, після того, як одинадцяте правило активізоване, п'яте правило може оцінюватися в наступному прогоні. Прогони продовжуються, поки можлива активізація правил. Коли більше правил не може бути активізовано, процес доведення припиняється. Таблиця 9.1 Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |