АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Література. Модуль 2. Нова історія України

Читайте также:
  1. Вопрос№15: Розвиток полемічна література та книгодрукування в XVI - першій половині XVII ст.
  2. Додаткова література
  3. Додаткова література
  4. Додаткова література
  5. Додаткова література
  6. Додаткова література
  7. Додаткова література
  8. ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА
  9. Додаткова література
  10. Додаткова література
  11. Додаткова література
  12. Додаткова література

Модуль 2. Нова історія України


ратури. Сюжетами її стають не біблійні традиції, а реальне життя. Занепадають жанри, пов'язані з релігійним життям: полемічний, життєпис святих, духовна (церковна) поезія тощо. Натомість розвиваються по-бутові, історичні, сатирич­ні (бурлеск).

Значний крок вперед у розвитку української драми зробив Феофан Прокопович. У 1705 р. він написав історичну трагіко­медію «Володимир», для котрої першим узяв тему з української історії. Присвячена І. Мазепі, п'єса містила яскраво виражені ознаки патріотизму, зокрема у трактуванні Києва як «Друго­го Єрусалима». Новизна п'єси «Володимир» була вже в тім, що автор узяв сюжет не з біблійної історії, що було правилом, а з вітчизняної. Іншою новацією було те, що основною тезою п'єси була боротьба з відсталістю, патріархальною рутиною. Ав­тор робить психологічний аналіз дій князя Володимира Велико­го, показує його сумніви й коливання, які притаманні звичайній людині, а не як канонізованого святого, позбавленого людських недоліків. Тому цей твір Прокоповича є ніби межовою віхою на грані нового й старого української духовності.

У XVIII ст. продовжувала розвиватися музична культура. Одним із талановитих народних композиторів цього часу був Семен Климовський, відомий у літературі як

Музика

«харківський козак — піснетворець». Широке визнання принес­ла йому пісня «їхав козак за Дунай», що стала народною.

Видатними українськими композиторами були Максим Бе­резовський (1745-1777) і Дмитро Бортнянський (1751-1825). М. Березовський учився в Італії разом із В. А. Моцартом, якого йому вдалося перемогти в музичному конкурсі. Проте в Росії Березовський не зміг знайти визнання й життя його закінчило­ся трагічно.

Вдаліше склалося життя Д. Бортнянського, який напи­сав декілька опер, 35 концертів, ЗО гімнів. Найвідоміший його твір — напівсвітський гімн «Коль славен».

Важливе значення в розвитку історії та літератури мали ко­зацькі літописи, де поряд з історичними фактами містилися фольклорні матеріали у вигляді пере­казів і легенд. Такими є літописи Самовидця, Гри

іорія Грабянки, Самійла Велична. На відміну від староруських літописів, що складалися з річних статей і написані були різни­ми книжниками, козацькі літописи — це цілісні авторські праці, створені представниками освіченої старшини. Головну увагу в них приділено національно-визвольним і соціальним рухам Українського народу, Визвольній війні середини XVII ст. Ці лі­тописи базуються на різноманітних документах і спогадах учас-




 

Греченко В.А. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

ників, відрізняються достовірністю зображення подій і гли-бо-кими узагальненнями.

У першій половині XVIII ст. в Україні складається оригі-

І нальний архітектурний стиль — українське бароко,

яке характеризується застосуванням яскравого ор-

наменту, барвистої кераміки, ліпних оздоб. У другій

половині XVIII ст. на зміну йому приходить російський класи­цизм (російський ампір), якому властива геометрична чіткість, відмова від пишного оздоблення, світлі фарби (жовті стіни й білі колони).

Стилістики українського живопису цього періоду дуже різ­номанітні й нерівноцінні за рівнем майстерності. Більшість парадних портретів (парсун) козацьких полковників написані у реалістичній манері місцевими майстрами, які вміло передали настрій і характер зображуваних старшин.

Відмінною складовою храмового живопису стає у цей час т. зв. ктиторський портрет. Ктиторами називали засновників, меценатів, опікунів тієї або іншої церкви, а також діючих цер­ковних старост (глав парафіяльних рад). У вівтарній частині Успенської церкви Києво-Печерської лаври було зображено 85 історичних осіб — від князів Київської Русі до Петра І.

У XVIII ст. спостерігається відтік української інтелігенції до Росії. Це було пов'язано як з об'єктивними (складні полі­тичні та соціальні умови життя в Україні у зв'язку з колоні­заторською політикою царизму), так і з суб'єктивними причи­нами (намагання здійснити особисту кар'єру в центрі імперії). Багато українців обіймали вищі державні та церковні посади в Росії (наприклад, канцлером Катерини II був О. Безбородько, фаворитом Єлизавети І — О. Розумовський). Серед професорів Слов'яно-латинської академії — першого вищого навчального закладу Росії — було 95 професорів з Києво-Могилянської ака­демії. Це було пов'язано з тим, що загальний рівень культури й освіти в цілому в Україні того часу був вищим, ніж у Росії. Наприклад, перший університету Росії — Московський — було створено в 1755 p., а в Україні подібний заклад — Києво-Мо-гилянська академія — існував з 1632 p., Львівський універси­тет — з 1661 р.

Контрольні запитання:

1. Чому період 60-80-х pp. XVII ст. в історії України нази­вається «Руїною»?

2. Як можна оцінити політику І. Мазепи під час Північної війни?


Модуль 2. Нова історія України

3. Яке значення в історії України має Полтавська битва?

4. Назвіть основні етапи обмеження та ліквідації автономії України у складі Російської імперії.

5. У чому були причини ліквідації Запорозької Січі?

6. У чому були причини гайдамацького та опришківського рухів в Україні у XVIII ст.?

7. Чому повстання в с Турбаї було типовим проявом антифео­дального руху?

8. Як відбулося приєднання Північного Причорномор'я та Правобережної України до складу Російської імперії? Що спільного і відмінного в цих процесах?

9. Доведіть, що протягом XVIII ст. промислове виробництво в Україні набуло товарного характеру.

10. Якими були основні напрями творчості Г. С Сковороди?


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.)