|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Дитячі громадські організаціїОсобливо велике значення для розвитку школярів мають дитячі громадські організації, історію яких розкривають автори ЛутошкинА.Н. Как вести за собой. — М., 1981. — С. 61. 1.6. Дитина і колектив 187 збірника «Молодіжний і дитячий рух в Україні: історія та генезис»'. Розкриємо головні думки авторів цієї праці. Історія дитячого руху на терені України починається з 1905 року, коли офіційною владою була знята заборона на громадську діяльність. У 1908 році створюється перша дитяча організація — Організація російських юних розвідників (ОРЮР). її засновником був Олег Пантюхов. У подальшому створюються загони скаутів, в т. ч. і у Східній Україні. Перший загін дівчаток-скаутів було організовано в 1915 році в Києві. Його чисельність складала 130 чоловік. Головними центрами скаутського руху були Київ і Одеса. На терені Західної Україні у 1911 році виникають скаутські організації пластунів. У свій час у запорізьких юнаків «пластунами» були молоді козаки-розвідники. Організаторами Пласту стали Петро Франко (син І.Я. Франка) та Олександр Тисовський. Молоді скаути брали участь у першій світовій війні. Нерідко в бойових частинах вони виконували функції розвідників, працювали в госпіталях. У той же час існували, але не отримали широкого розповсюдження у Східній Україні національно-релігійні дитячі групи (єврейські, грецькі, польські та ін.). У перші десятиліття XX століття виникало ряд нових дитячих організацій (українські скаути, російські скаути з монархічним ухилом, російські скаути-республіканці та ін.). Діяли робітничі спілки молоді, які в 1918 році об'єднуються в комсомол. Значну частину комсомолу склали 14—16-річні члени спілки. Особливий інтерес представляють 20-і роки: період «українізації», пошуку нової моделі дитячого руху, період створення «паралельної» дитячо-юнацької організації. Для цього періоду було характерне масове залучення дітей, особливо старшого (підліткового) віку. Крім того, функціонували ряд неполітизованих організацій, які разом з тим переслідувалися різними військово-політичними силами. Наприклад, на своєму 2-у з'їзді всеросійський комсомол постановив розпустити всі скаутські організації як «імперіалістичні», а Червона Армія та ВЧК реалізували це рішення. Водночас більша частина російських скаутів, їх організацій безпосередньо співробітничали з «білим» рухом. Відразу після закінчення громадянської війни продовжують існу-,,а вати дитячі організації, які доброзичливо або нейтрально ставилися до більшовиків. Цілком природньо, що у ряді міст виникли «юні комуністи» («юки»). Так, в Одесі у 1920 році частина скаутів приймає «Молодіжний і дитячий рух в Україні: історія та генезис» — Український НД і проблеми молоді. — Київ, 1993. — 117с. Розділ 1. Предмет педагогіки та питання теорії виховання
комуністичні символи і, відповідно, змінює назву своєї організації, у 1921—1922 роках оформлюється організація юних спартаківців, чисельність яких в Україні на січень 1924 року становила 50 тисяч чоловік. У 20-і роки діяла Всеросійська спілка християнської молоді, яка мала свої дитячі осередки. З 1922 року організація знаходилась у підпіллі. На думку історика М. Кропівіна, у середині 20-х років молодіжні сектантські організації протестантського віросповідання нараховували більше ста тисяч членів, а чисельність усіх сектантських дитячих і юнацьких організацій досягла в той час 1,5—1,7 мільйона чоловік. В індустріальних центрах України до середини 20-х років діяли малочисельні організації Російської спілки робітничої молоді. У цей час існували «Дитячий Інтернаціонал» (Київ), «Ради дитячих депутатів» (Катеринослав), «Дитячі посівкоми» (Поділля). У 1920 році існували «Дитячі трудові армії». Як бачимо, дитячий рух віддзеркалював реалії «дорослого» життя. Власне, це відбувається і зараз. Однак у тоталітарній державі дитячий рух все більше ставав одноманітним, хоча і були винятки. Так, будівництво піонерської організації в Україні йшло іншим шляхом, ніж у Росії. Завідуючий агітпропом ЦК КП(б) О.Я. Шумський відстоював існуючу в Україні систему створення піонерських організацій при партійних комітетах. Він спирався на досвід Донбасу, де за таких умов були досягнуті певні результати: кількість піонерів значно зросла, організація зміцніла, виріс її авторитет серед населення. О. Шумський виходив із правильних у цілому установок, що дитячий рух не може включати в себе лише самих дітей і юнаків. Дитячий рух, на його думку, так чи інакше повинен був включати і дорослих (навіть якщо в деяких випадках це «включення» було б непомітним). Утвердження тоталітарного режиму наприкінці 20-х років, повна монополізація ідеологічного, культурного і політичного суспільного життя, пов'язані з культом Сталіна, — все це призвело до принципових змін у дитячому русі. Піонерський рух перетворився в придаток комсомолу: комсомол — у «короткий поводок» партії; партія — у механізм, який забезпечував владу Політбюро. Дитячий рух був позбавлений характеру дитячої самодіяльності, у ньому, з одного боку, розвивалися процеси «пошуку» ворога, «куркуля» і т. д. (до 1937—1938 років), з іншого — від дітей з 12 років вимагали вироблення трудоднів, і тому вони масово залишали школу. Наприкінці 30-х років стала характерною ознакою деградація піонерської організації, перетворення її в підручний механізм у боротьбі за шкільну успішність. Саме в цей час здобуває бурхливого розвитку тимурівський рух альтернатива піонерської організації. 1.6. Дитина і колектив ________________________________189 Вже в цьому проявилося прагнення членів дитячого руху до самоорганізації малих неформальних груп. Ця самоорганізація оцінювалась у той час як негативне і недопустиме явище у суспільстві. У 1942 році ЦК ВЛКСМ визнав у тимурівців серйозні недоліки, бо вони мали схильність до стихійності. Як писала в 1942 році газета «Московский большевик»: «У Москві піонерські організації фактично підмінені тимурівськими командами». Комсомольські і піонерські органи поспішили прибрати їх до рук, загнати в піонерські формування, закріпити до школи, віддати у владу циркулярів і наукових рекомендацій. Разом з тим, за незначним винятком, тимурівський рух виродився у формально-бюрократичну структуру. Одночасно він мав серйозний гуманістичний потенціал, який давав можливість і право на його існування у перспективі. Таким чином, дитячий рух у період тоталітаризму намагався повністю підпорядкувати молоду людину певним соціальним структурам, зробити запрограмованою, а її життя — за законами «маршу сталевих батальйонів». Після 1985 року розвивається цілий спектр напрямів у середині піонерського руху, а потім і за його межами, у т. ч. на регіональному рівні: у містах, районах, областях. У 1989 році відновлює свою діяльність організація пластунів. Групи підлітків починають діяти в ряді радикальних молодіжних організацій. Зараз досить велику питому вагу в дитячому русі (за впливом і чисельністю) займає Спілка піонерських організацій України. Це наймасовіша дитяча організація. Малочисельними, але впливовими залишаються тимурівці, «зелені», соціально-гуманістичні (товариства милосердя) організації, науково-технічні, історико-етнографічні групи дітей. Разом з цим є серйозні проблеми, перш за все пов'язані з «певним ідейним та організаторським вакуумом» у дитячому русі. В умовах демократизації суспільства найбільш ефективний шлях оновлення роботи дитячих громадських організацій — це створення умов школярам для самостійного вибору типу дитячого об'єднання для участі в його діяльності. Діти повинні мати можливість не лише вибирати те чи інше об'єднання, а й переходити від одного до іншого. Завдання вихователів — допомогти дітям знайомитися з цілями, змістом, формами роботи різних об'єднань. Наприклад, можна дати відомості про Спілку піонерських організацій України. У своїй діяльності Спілка піонерських організацій України керується Конституцією України, чинним законодавством та статусом СПОУ. Розділ 1. Предмет педагогіки та питання теорії виховання
Завдання та діяльність Спілки спрямовані на: — згуртування дітей, підлітків та дорослих з метою вироблення найрізноманітніших форм, методів, програм, спрямованих на виконання добрих і корисних справ, розвиток різноманітних здібностей підростаючого покоління; — виховання у дітей віри в себе, любові до своєї родини, до краю, в якому народився; — пізнання та примноження краси природи; — утвердження, збереження та примноження традицій свого народу; — знайомство з історичним минулим України; — виховання підростаючого покоління в дусі поваги до старших, піклування про молодших, своїх рідних, близьких, друзів; — надання шефської допомоги інвалідам та престарілим; — прагнення жити в мирі, дружбі з дітьми інших народів; ' — прищеплення любові до праці. Спілка в своїй діяльності керується такими законами: ^ — єдність слова і діла; — єдність честі й совісті; — дружби і товариськості; — турботи і милосердя. Спілка розвиває загальнолюдські цінності через реалізацію програми «Я—родина—Батьківщина». «Я» Я — виховую віру в себе, розкриваю і розвиваю свої здібності, поспішаю творити добро, намагаючись розділяти радість і горе інших; Я — пізнаю, бережу та примножую у всьому красу, розумію, що до істини веде безліч шляхів, відшукую в них свій; Я — утверджую себе в праці, шаную будь-яку корисну справу, прагну стати сильним, витривалим та сміливим. «Родина» Я — шаную свою родину, бережу тепло батьківської оселі; Я — поважаю старших, піклуюсь про молодших, живу турботами й радощами рідних, близьких і друзів; Я — готуюсь до сімейного життя. «Батьківщина» Я — вивчаю, утверджую та примножую традиції і святині свого народу, України; Я — прагну жити в мирі та дружбі з дітьми інших народів, пам'ятаючи: «Земля — наш спільний дім!»; Я — живу в злагоді з природою. У книжці «Веселкова республіка» наводяться приклади конкретних справ піонерів. 1.6. Дитина і колектив
Так, орієнтований перелік спільних справ дітей і батьків за програмою «Я і моя родина» містить такі пропозиції: 1. «День сім'ї у загоні, дружині. 2. Клуб вихідного дня. 3. Туристські походи. 4. Проблемний «круглий стіл». 5. Родинні вогники «Приходьте в гості». 6. Конкурс на найбільше родовідне дерево. 7. Конкурс сімейних ансамблів. 8. Родинний клуб дотепників. 9. Сімейне «Поле чудес». 10. Виставка-конкурс «Світ захоплень моєї родини». 11. Свято родинних традицій тощо». Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.006 сек.) |