|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Місцеве самоврядування в Україні. Продовженням цієї теорії стала господарська (громадсько-госпо-дарська) теорія походження місцевого самоврядуванняПродовженням цієї теорії стала господарська (громадсько-госпо-дарська) теорія походження місцевого самоврядування, яка зробила спробу не тільки обгрунтувати статус самоврядної громади як відмінний від держави суб'єкт права, а й акцентувати на змісті кому-нальної діяльності. її фундаторами були Р. Моль, О. Васильчиков, В. Пешков та ін. Ця теорія організації місцевої влади виникла в результат! поступового розвитку положень теорії прав вільної громади у пристосуванні їх до умов, коли у процесі історичного розвитку ус-кладнюються правові відносини між суб'єктами суспільного життя і зростає роль держави як регулятора цих відносин. В основі громадсь-ко-господарської теорії місцевого самоврядування — запозичене з теорії природних прав вільної громади положення про те, що тери-торіальний колектив — це елемент насамперед громадянського суспільства. Муніципальна влада — недержавна за своею природою, має власну компетенцію у сфері неполітичних відносин, до яких держава байдужа, а саме у місцевих громадських і господарських справах. У ці місцеві справи держава не втручається і вони вирішуються самими територіальними громадами. Питання ж політичні належать до компетенції державної влади. Обидві теорії набули розвитку у громадській (громадівській) теорії походження місцевого самоврядування. Найбільш відомими представ-никами цієї теорії були вже згадувані В. Лешков і О. Васильчиков. Громадська теорія вбачала сутність самоврядування в наданні місцевій спільноті самій реалізовувати свої громадські інтереси та зберігала за урядовими органами відання тільки державними справами. Тобто вона виходить з протиставлення територіальної громади державі, громадських інтересів — політичним, вимагаючи, щоб суспільство та держава здійснювали свої власні інтереси. В протис-тавленні громадських та державних інтересів як би полягає підстава для повної самостійності органів самоврядування. Оскільки органи самоврядування займаються не державними, а виключно громадсь-кими справами, державі байдуже як здійснюються ці чужі для неї справи1. За цією теорією, органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення мають діяти за принципом «дозволено все, що не заборонено законом». 1 Коркунов Н. М. Русское государственное право. — СПб., 1903. — Т. 2: Часть особенная. — С. 353-354; Лазаревский Н. И. Лекции по русскому государственному праву. — СПб., 1910. — Т. 2: Административное право. Ч. 1: Органьі управлення. — С. 40. Розділ 26 Значного поширення громадська теорія набула в українській політико-правовій думці. Зокрема, М. Драгоманов, сформулювавши концепцію федерації вільних громад (так званий громадівський соціалізм), у своїй праці «Історична Польща і великоруська демо-кратія» виводить ряд важливих принципів локально!' демократа: вра-хування національних особливостей кожної країни; самоуправління громад і областей у побудованій «знизу догори» політично вільній державі; свобода всіх «живих складових частин народу», взаємоза-лежність політичної свободи і місцевого самоврядування. Якщо у цій праці він підійшов до проблеми створення системи місцевого самоврядування в загальнодемократичному розумінні, то в проекті «Вільної спілки» він детально обгрунтовує ідею політичної децент-ралізації, основою якої мало стати запровадження «самоуправи» громад, волостей, повітів, земель, кожна з яких «має свою внутрішню самостійність і незалежність стосовно інших самоуправ, незалежно вищого чи нижчого типу»1. У другій половині XIX ст. громадська теорія з її ідеалізацією при-роди людини та її можливостей, ролі освіти в управлінні суспільством своїх вищих цілей зійшла з історичної арени та поступово поступила-ся місцем державній (державницькій) теорії походження місцевого самоврядування. На відміну від громадської теорії означена теорія місцевого самоврядування вбачає в ньому частину держави та розгля-дає владу місцевого самоврядування як різновид державної влади. Пік популярності цієї теорії припадає на 70-ті роки XIX ст. Згідно з цією теорією самоврядування — одна з форм організації державної влади. Будь-яке управління публічного характеру з цього погляду є справою державною. Основні положення державної теорії місцевого самоврядування розроблені німецькими вченими Л. Штейном і Р. Гнейстом та більш детально розвинуті їх послідовниками. Так, А. Михайловський розглядав самоврядування як складову загального державного управління, особливу організацію державної влади на місцях, що заснована на виборних засадах2. За цією теорією, вибір предметів діяльності не залежить від само-врядних органів, а визначається державою. Усі повноваження в галузі 1 Цит. за: Основа етнодержавознавства: Підручник / За ред. Ю. I. Римаренка. — К., 2 Михайловский А. Г. Реформа городского самоуправлення России. — М., 1908. — Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.002 сек.) |