|
||||||||||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
ПРИНЦИПИ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯПринцип найбільш загальне правило діяльносч яке забоз печує иою правильність але не гарантує його однознач ність та успіх основне початкове положення якої побудь теорії навчання науки евпо гляду політичної організації го що внутрішнє переконання людини,ііо визначає її ста влення до дійсності норм по ведінки основна особливість пристрою якого-небудь механізму приладу
ермін «принцип» у перекладі з латинської означає основу, засаду. Звичайно під принципом розуміють основне, початкове положення якої-не-будь теорії, вчення. У техніці під принципом розуміють певну основу пристрою, дії механізму, приладу тощо. У буденному житті принцип розглядають як внутрішнє переконання, що визначає норму поведінки. Як би там не було, але у всіх смислових контекстах принцип являє собою сутнісну основу будови чого-небудь. Принцип пізнання являє собою вироблену історично узагальнену вимогу до пізнавального процесу, яка додає йому певної спрямованості, вказує шлях руху до істини, але не саму істину. Очевидно, принцип виступає у вигляді деяких глибинних характеристик розуму у процесі пізнання, певний двигун сили суб'єкта пізнання, своєрідний ген пізнання. Принципи - це те, з чим залишається дослідник перед непізна- 32 Наука та її методологія Глава 1
Детермінізм - філософське вчення про об єктивнии зако номірнии взаємозв язок і вза ємообумовлечюь яьищ мене ріальної о та духовної о сену Центральним ядром дє^ермі нізму служи ь по/оження про існування причинності юбю такої о зв яіку гвищ у якому од не явище (причина) ^о певних умов породжує інше явище (наслідок) ним, коли немає ще наростаючого за експонентою масиву знань про об'єкт. Тобто принцип - це щось початкове у пізнавальному процесі, коли немає нічого, об'єкт не зрозумілий, але щось задає поштовх до пізнавальної діяльності. Проте, виступаючи початковим компонентом пізнання, сам принцип являє собою результат численних актів пізнання, у яких він з'явився і був обточений як коштовний камінь річкою пізнання, був усвідомлений людьми і став ефективним інструментарієм пізнання. Кожна епоха породжує і використовує свої принципи, хоча і зберігає методологічну спадкоємність з колишніми епохами. Наукові революції у своїй основі містять переломи в системі принципів пізнання, бо тільки зміна основоположного у пізнанні, тобто його принципів, може забезпечити якісний стрибок у розвитку знань. Так, епоха індустріального розвитку забезпечила панування принципу детермінізму, орієнтувала розум на розгляд пізнаваного через призму машини, механізму, пристрою. Королем принципів пізнання став раціоналізм, який диктувався всім техніко-технологічним змістом індустріальної епохи. Науково-технічна революція, що почалася з 50-х років XX століття і пульсує донині, характеризується потужними тектонічними зсувами у принципах пізнання. На зміну жорсткому детермінізму епохи індустріального розвитку суспільства прийшли підходи ймовірності, стохастичності, системності. Пізнавальна діяльність стала набувати більш опосередкованого характеру. Безпосередні контакти з об'єктом пізнання втратили минулу значущість. Основне навантаження пізнавальної діяльності перемістилося до сфери переробки значних масивів отриманої про об'єкт інформації. Тому пізнання одержує інформаційний характер, і принцип інформативності набуває особливо важливого значення. Найімовірніше, що у найближчі десятиріччя відбудеться нова зміна арсеналу принципів пізнання. Ця нова революція буде викликана, з одного боку, загостренням проблеми самого існування людини, зростанням небезпек екологічного апокаліпсису, а з другого - отриманням особливого статусу в суспільстві творчих процесів. Тому принципи гуманізму і творчості визначатимуть архітектоніку пізнання майбутнього. У літературі, що досліджує принципи пізнання, бачимо два істотні недоліки. По-перше, принципи пізнання розглядаються поза межами контексту епохи як однаково значущі. Вони наче солдати, вишикувані в шеренгу. А насправді у цій шерензі поряд зі здоровими, рожевощокими молодцями стоять сторічні старці. Принципи пізнання застосовуються не рівномірно в часі та за частотою. Наслідки від їх застосування теж різні, тому слід говорити про власну ієрархічну систему принципів для кожної епохи. По-друге, істотний недолік - це те, що не зроблено розгорнутого аналізу ролі принципів у пізнавальному процесі. Проблему класифікації принципів соціального пізнання в науці ще не вирішено. Це пов'язано з такими причинами: • ця проблема в науці відносно нова і не в зоні особливої уваги; • принципи настільки загальні, що мало кому спадає на думку застосувати до них цілком конкретний метод класифікацій; • ця проблема дійсно складна, а тому навряд чи можна розподілити всі принципи пізнання на класи і па одній підставі. Складність проблеми посилюється тим, що серед принципів пізнання є принципи різних евристичних можливостей і різних методологічних епох. Очевидно, класифікація принципів може мати вельми узагальнений характер. Річ у тім, що принципи часто й однозначно не класифікуються не тільки через їх високий рівень узагальненості, але й тому, що багато з них мутанти, що відчувають генетичний вплив своїх сусідів. Цю узагальнену класифікацію можна подати v вигляді таблиці 1.5. Главо) Науко та Ті методологія 33
ТАБЛИЦЯ 1.5 Класифікація принципів пізнання
Індетермінізм концепція протилежно детормінзму яка відкидає зснальни1/ харак'ер універсальною взаємозв язку явищ Принцип додатковості прин цип пізнання відпов дно до яко го надскладні об єкги не мо жуть зрозумпи ' пояснені мо вою якошебудь однієї теорн припускає альгорнагивні підходи Формулюючи принципи, треба звертати увагу передусім па таке: • чи цей принцип принципово новий, чи це вияв уже відомого і сформульованого раніше; • якщо принципів сформульовано дуже багато, то бракує супідрядності між ними; • принципи не повинні заперечувати один одного, а доповнювати і розвивати; • принципи обов'язково мають бути перевірені на істинність, інакше вони будуть фундаментом не наукової теорії, а помилки. Найскладніший аспект взаємодії дослідника з принципами - це їх використання у науковому дослідженні. Нерідко принципи проголошуються дослідником і навіть обґрунтовуються, але в дослідженні вони не впливають ні на процес пізнання, ні на зміст отримуваного знання. У науковому дослідженні принцип виконує аксіоматичну функцію, забезпечуючи побудову системи істинного і несуперечливого знання. Він визначає методи та методики отримання й аналізу даних, що використовуються. І, нарешті, дає змогу прогнозувати результати дослідження. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |