|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
ЕТИКА І СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ДОСЛІДНИКАМоральнсгь має бути поляр ною зіркою науки ((Ьуффлер) Утративши моральний крите р и во на (наука) втра юе ус д за ним п "■навальну силу практику дієвість Вона пє ретворюєіьсі в псевдонауку (О VI Псаржьвськии
оча наукове знання знаходиться поза етикою, його отримання і викори стання обов'язково пов'язані з нею На цс звернув уваїу французький фі зик і громадський діяч Ф Жолю Кюрі «Наука сама по собі не моральна і не аморальна На мою думку, моральними або аморальними слід вважати лише тих, хто використовує п результати» Фактом історії науки є і іс, що майже ко жен відомий учении дуже цікавився етикою науки і етикою ученої о Без етики не може буї и нормального розвитку науки і формування особи стості ученого Так, російський письменник пубтщист О М Писаржсвскии писав «Втративши моральний критерій вона (наука) втрачає вс пд за ним і пізнавальну силу, і практичну дшсшсіь Вона переіворюьгься на псевдонау ку» Нерідко моральні якості ученою с гав іягь на перший план Це характер но для поглядів І М Сеченова, який вважав що іалант ще датеко не все, етич ні якості людини і його світогляд ось що визначає особиспсіь справжнього ученого Мало того, наука просто небезпечна, якщо її використовує аморальна людина Д І Фонвізш цс точно визначив «Наука у розбещеній іюдині с лю тою зброєю робити зло» Нині стає аксіомою неодноразово підтверджена думка люди, що займаються науковою діяльністю, але позбавлені моральних критеріїв, можуть бути небезпечними для суспільства Перш за все ці тюди завдають величезної шкоди самій науці Академік Л І Седов пис ав про цих людей так «Головна небезпека у науці виникає не від явних халтурників і неписьменних авюрів Тепер заі аль ний рівень настільки високий, що подібним людям важко у і ри матися на по верхні, і тому вони не є небезпечними Інша річ спритні псевдонауковій що зуміли здобути високі звання Засвоївши канонічну науково-іехнічну фразео лопю, маючи великий авториіеі серед неспеща нстів або фахівців у суміжних галузях, вони деколи виступають на рівних або нашіьз великою переваюю но рівняно з дійсно розуміючими ученими Буває і так що деяких учених, чиї по гляди їх не влаштовують, вони оголошують людьми необ'єктивними, нездібними до практичної діяльності Привілейоване становище фахівців з ученими ступенями і званнями сіає привабливим стимулом для проникнення до науко вих установ кар єристів нездібних до творчої, дослідної роботи» [293] Спостерп алися досить вдалі спроби закласти основи наукової стики Американський соціолог Роберг Мері он, розыядаючи науку як соціальний шети тут виробництва достовірного знання, виділив чоіири основні риси етосу нау ки універсалізм колективізм безкорисливісіь і оріанізовании скептицизм Радянський математик О Д Александров сформутював п ять принципів нау кового етикету 1 Шукай істину і не затьмарюй своєї свідомості упередженими думками авторитетами і особистісними міркуваннями 2 Доводь, а не стверджуй Доказ у нракіиці спосіереженні досвіді скепс рименті та в логічному висновку 3 Те, що доведено, приймай і не споіворюи, а відстоюй Особистість ученого і технології наукової творчості Глава 2
1 Іерше місце в моєму жити займало і заимас науковий пошук наукова робот чі'іьна наукова думка і торче іьукан і'я правлк1 особисмсію (6 і Ворнадакич) Украпи в когось думки чого буьис більш іііочинно ніж украсіи роп і .воль'ер1
4. Длс не будь фанатиком. Будь готовим переглянути свое навіть заеноване на доказі переконання, якщо того вимагають нові аргументи з того ж арсеналу засобів доказу. 5. }стина затверджується доказом, а не силою, не наказом, не навіюванням, нічим, що пригнічує критичну здатність того, кому доводять. у XVIII-XIX століттях домінувало романтично-піднесене ставлення до етики ученого. Так Іоганн Вольфганг Гете наділяв істину здатністю покидати як нєтідіюг0 всякого, хто, розглядаючи і вивчаючи свій предмет, чинить недо-сить чисто і чесно. Сама фабула «Фауста» така, що істина настільки піднесена, щ° за неї можна продати душу дияволу. В. Г. Бєлінський вважав, що учений повинен бути лицарем істини. Так сприймалися тоді орієнтація і підпорядкованість діяльності ученого істині. В- І- Вернадський дотримувався особливо високих вимог до моральності ученРго: «Міркування етичного характеру для мене і для наукової творчої роботи взагалі, представляються непорушними і не допускають спотворення людської особистості». На розвиток етики ученого звернув увагу знаменитий фізик П. М. Лєбєдєв: «Після перших поривів наукової творчості, коли несвідома спрага досліджувати в?кс дещо заспокоєна, поряд з елементом особистого егоїстичного задоволення самою роботою у вченого поступово розростається свідомість обов'язку наук°в°ї роботи: постійно користуючись працею своїх попередників, учений можС більше, ніж хто-небудь інший, щодня переконуватись у спадкоємності ідей, вчитися відчувати і цінувати ту духовну спадщину, якою безкорисливо обдарували його і його однолітків попередні покоління, і, природно, у нього з'являється усвідомлення етичного обов'язку перед майбутніми поколіннями так сам° працювати, доки вистачить сил, як працювали його попередники». На дУмкУ М. І. Вавілова, у науці не може бути диктату, інакше вона перестає бути наукою. Звідси писновок, що вчений повинен бути терпимим до чужої думКИ- Позаетичність наукового знання як такого має компенсуватися розвинутою етикою ученого, який уважно ставиться до того, щоб його дослідження, принаймні, не шкодили суспільству. Це вимагає активного включення в суспільне життя. Не зважаючи на те, що саме по собі наукове знання поза етикою ніхто не звільняв ученого від проблем етики і відповідальності за свою місію в суспільстві. Для ученого характерні три групи етичних проблем: 1. Ставлення до істини, служіння їй. Зводиться до прагнення ученого отримати об'єктивну істину, достовірне, перевірене знання. 2. Ставлення до своєї ролі в суспільстві, орієнтація на добро або зло як результат наукових досліджень і їх упровадження в практику. Ці проблеми не завжди однозначні. Безперечного засудження вартий той учений, який працює над засобами знищення людей, проведення геноциду. Проте можливі й такі ситуації, коли етична оцінка неможлива, вона «провисає». Ідеться про те, що в умовах глобалізації науки відкриття одних учених використовують інші для наукових розробок на зло людству. Не випадково Дльберт Ейнштейн, відчуваючи вину перед людством за те, що він мимоволі став співучасником атомного проекту, значну частину свого життя присвятив боротьбі з ядерною зброєю. Тому заслуговує схвалення позиція фізика Джорджа Томсона: «Добросовісний учений може бачити свій (юрт і в тому, щоб попереджати про небезпеку, яку несуть із собою деякі відкриття, і протестувати проти неправильного їх застосування зараз або в майбутньому» [306, с 97]. 3. Ставлення до своїх колег-учених. Ідеться про чесність у науковій спільноті. Етика визначається тут чесністю в дискусіях, обгрунтованістю авторства тощо. Глава 2 Особистість ученого і технології наукової творчості
Що може бути шкідливіше за людину шс володіє знанняv складних наук иле не мае доброго серця9 bin v сі знання вплыь у зло (Г С Сковорода) Yvracwraa "проблема єтужл\ \\а^та - де ■щк&лемій авторства, першості и успіху. В боротьбі за право бути першим нерідко не просто порушуються етичні норми, але й чиняться злочини. Класичний приклад втрати обличчя ученого -це ймовірне отруення датського математика і астронома Тихо Бразі. Отруїв Бразі, найімовірніше, його асистент Іоганн Кеплср з метою заволодіти науковими матеріалами наставника, які той збирав протягом чотирьох десятиріч. Надалі на базі цих матеріалів Іоганну Кеплеру вдалося сформулювати знамениті закони небесної механіки, які стали одними з основоположних основ класичної науки. Суть проблеми етики науки полягає в природі суспільства, в якому наука розвивається набагато швидше, ніж етика. У минулі століття відкриття в науці відбувалися нечасто, і вони освоювалися поволі: перш ніж вони упроваджувалися у практику, люди вибудовували систему етичних і правових відносин до них. Нині ж відкриття науки якийсь час не одержує етичного освоєння. Діяльність учених у цих умовах може призводити до негативних наслідків для суспільства. Показовим прикладом цього є клонування, яке може сприяти людству у вирішенні багатьох генетичних і медичних проблем. Але разом з тим воно так само може призвести і до злочинів проти людства. Для того, щоб швидше подолати дефіцит етичних норм і оцінок досягнень науки, необхідно спеціально організовувати етичні дискусії про роль ученого в суспільстві і його відповідальність за наслідки своїх відкриттів. Звернімо увагу і на специфіку продукту науки на відміну від продукту мистецтва. Якщо художник не напише картину, то така картина не з'явитися, оскільки живопис дуже суб'єктивний. Але, якщо якесь відкриття не зробив один учений, то його все одно зробить інший. Тому зводити етику науки до заборони на наукові дослідження в будь-яких галузях можна тільки тоді, коли ці дослідження порушують закон. Важливу роль у формуванні етичного тонусу щодо науки має відігравати законодавство, і насамперед затвердження авторського права. У конкретних наукових товариствах можуть бути ефективними регуляторами етики професійні кодекси. Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.004 сек.) |