|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Реформістські теорії імперіалізмуДва напрями поглядів на імперіалізм визначалися і в середовищі правих соціал-демократів. Одні з них (Бернштейн, Давід, Ку-нов та ін.) відкрито перейшли в табір апологетів імперіалізму, прославляли імперіалізм, радили робітничому класові підтримувати капіталістичний лад. Це були найбільш цинічні і відверті захисники імперіалізму. Представники другого напряму в середовищі правих соціал-демократів на чолі з лідером II Інтернаціоналу К- Каутським удавали з себе противників імперіалізму, закликали навіть до боротьби з ним, а насправді захищали капіталізм. В. І. Ленін глибоко і різко розкритикував каутськіанські йогляди з питань імперіалізму, оскільки вони становили велику небезпеку для робітничого руху. Каутський затушовував і спотворював справжню суть імперіалізму. Він твердив, що імперіалізм є продукт високорозвине-ного промислового капіталізму і суть його нібито зводиться тільки до загарбання якомога більшої кількості аграрних областей і країн. Імперіалізм, говорив Каутський,— це лише особливий бид політики, не зв'язаний безпосередньо з імперіалістичною економікою — пануванням монополій і фінансового капіталу. Відриваючи політику імперіалізму від його економіки, Каутський фактично став на позиції примирення з імперіалізмом, тому, що боротьба з політикою агресії монополій, яка не зачіпає основ їхнього економічного панування, є, як відмічав В. І. Ленін, пустою фразою. Каутське визначення імперіалізму стало основою опортуністичної політики партій II Інтернаціоналу. В. І. Ленін піддав нищівній критиці й іншу реформістську теорію Каутського — теорію «ультраімперіалізму». Каутський твердив, ніби розвиток капіталізму призведе до об'єднання національних капіталів і злиття всіх трестів в один всеосяжний трест, з виникненням якого припиниться боротьба між імперіалістами різних країн, усім світом керуватиме інтернаціонально об єднаний капітал, настане фаза «надімперіалізму», «ультраімперіалізму». В. І. Ленін підкреслював, що думка про те, ніби міжнародні картелі дають можливість сподіватися на мир між державами при капіталізмі, теоретично цілком безглузда, а практично означає захист імперіалізму, затуманювання класової свідомості пролетаріату Корінна хиба каутськіанської теорії «ультраімперіалізму» полягає в ігноруванні закону нерівномірного розвитку капіталізму, дія якого призводить до гострих міжнародних конфліктів.
Теорії "чистого імперіалізму" і «організованого капіталізму» Різновидом антиленінських теорій була й теорія «чистого імперіалізму», яку прагнув протягти в Програму РКП(б) Бухарін. Суть цієї теорії полягала в тому, що монополії нібито повністю перебудували все суспільне господарство і тим самим ліквідували при імперіалізмі суперечності товарного виробництва і анархію виробництва. В. І. Ленін різко критикував ці твердження, вказуючи, що монополістичний капіталізм є «надбудовою» над старим капіталізмом, що «чистий імперіалізм» без основної бази капіталізму ніколи не існував і не існуватиме. Навіть у розвинутих капіталістичних країнах і нині поряд з найбільшими монополіями існують десятки й сотні тисяч дрібних і середніх капіталістичних підприємств, а також мільйони ремісників і дрібних селянських господарств. З теорії «чистого імперіалізму» випливали глибоко помилкові політичні висновки щодо питань класової боротьби в перехідний період від капіталізму до соціалізму, ставлення пролетаріату до дрібнотоварних виробників, насамперед до середнього селянства. Тому В. І. Ленін піддав рішучій критиці й погляди Буха-ріна. У середині 20-х років виникла теорія «організованого капіталізму», яку висунув Р. Гільфердінг. Вона була офіційно схвалена на партійному з'їзді німецьких соціал-демократів у 1927 р. Використовуючи обстановку часткової стабілізації капіталізму в той період, прихильники цієї теорії твердили, що монополії забезпечують безперервний розвиток економіки без криз і потрясінь, що настала епоха вічного процвітання капіталізму. Проте дійсність досить швидко спростувала цю апологетичну теорію правих соціалістів: у 1929 р. розпочалася найглибша і найруйнівніша світова економічна криза в історії капіталізму. Сучасні буржуазні економісти під імперіалізмом розуміють завойовницьку політику. Вони повністю відривають політику від економіки і прагнуть довести, що немає відмінності між сучасною загарбницькою політикою імперіалістичної буржуазії і зовнішньою політикою держав минулих історичних часів. Імперіалізм нібито виник разом з людським суспільством і існував завжди. Такої позиції дотримуються й теоретики правих соціалістів. Так, теоретик лейборизму Д. Стречі в книжці «Кінець імперії» твердить, що «імперіалізм — це багатовіковий інститут панування одного народу над іншим, який існує в людей і досі був нерозривно зв'язаний з самою цивілізацією». Він пише про ассірійський, римський, іспанський, британський, японський та інші імперіалізми. Таким чином, сучасні соціал-демократи називають імперіалізмом будь-яку загарбницьку політику. Більше того, реформісти слідом за буржуазними економістами заявляють, що тепер імперіалізм «самоліквідуеться», імперіалістичні держави нібито добровільно надають колоніям незалежність. Класовий зміст їх очевидний — обілити і захистити сучасний імперіалізм. У науковому відношенні вони абсолютно неспроможні. Буржуазні і реформістські теорії ігнорують економічну суть імперіалізму. Імперіалізм — це монополістичний капіталізм. Його не можна зводити тільки до загарбницької політики, до завоювання колоній. До речі, і колоніалізм як такий ще не зійшов з історичної арени, набравши форми неоколоніалізму. Крах колоніальної системи відбувається не в порядку «самоліквідації» імперіалізму, як твердять буржуазні ідеологи, а внаслідок наполегливої національно-визвольної боротьби. Оскільки багато сучасних антиленінських теорій імперіалізму виникли в зв'язку з розвитком загальної кризи капіталізму, критичний аналіз їх подано в наступних розділах.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |