|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Теорія «конвергенції»Апологетичні теорії «трансформації капіталізму» нерідко завершуються висновком про «конвергенцію двох світових систем». Суть теорії «конвергенції» полягає у твердженні, ніби з розвитком капіталізму і соціалізму в обох системах виникають і посилюються схожі риси, а відмінності поступово зникають. На думку буржуазних ідеологів, умови виробництва, розвиток культури. і науки в результаті загального прогресу стають дедалі більш однаковими в обох системах. І капіталізм, і соціалізм ніби змушені розв'язувати одні й ті самі проблеми, застосовувати однакові методи розв'язання їх. Є кілька різновидів теорії «конвергенції». Наприклад, Гел-брейт за основу зближення двох суспільно-економічних систем бере розвиток техніки. Тенденцію «конвергенції» він виявляє у зростанні великого виробництва, збереженні автономії підприємств, державному регулюванні сукупного попиту тощо. «Ми бачимо,— робить висновок Гелбрейт,— що конвергенція двох нібито різних індустріальних систем відбувається в усіх важливіших галузях» 1. А. Бергсон, висуваючи на перший план державне врегулювання економіки, твердить, що «обидві системи зовсім не так відмінні» і «надалі розбіжність між ними може ще більше скоротитись». Американський соціолог П. Сорокін проповідував зближення двох суспільних систем по всіх основних лініях — у галузі природознавства і техніки, суспільних наук, освіти, мистецтва, релігії, шлюбу і сім'ї, економічної системи, соціальних відносин, політичної системи. На його думку, як підсумок взаємної «конвергенції» США і СРСР виникне якесь проміжне суспільство, відмінне від комунізму і капіталізму. Характерною рисою всіх різновидів теорії «конвергенції» є твердження про взаємопроникнення обох систем — капіталізм сприймає кращі риси соціалізму і усуває при цьому свої вади, причому основні підвалини буржуазного ладу — капіталістична власність, експлуатація праці — лишаються недоторканними. Соціалізм ніби також поступово «перероджується», сприймаючи кращі риси капіталізму і усуваючи свої недоліки. Буржуазні теоретики розглядають господарські реформи в соціалістичних державах як якийсь поворотний пункт, що означає повернення до ринкової економіки, стимульованої прибутком. Виходячи з того, що деякі економічні категорії соціалізму виступають у формах, зовні схожих з категоріями капіталізму, буржуазні економісти зображують удосконалення планування, як відмову від централізованого планового керівництва, посилення використання товарно-грошових відносин — як повернення до ринкової стихії. З другого боку, буржуазні ідеологи твердять «про переродження» капіталізму — про сприйняття ним планового начала, про «вирівнювання доходів», про «революцію у власності» тощо. 1 Гелбрейт Дж. К Новое индустриальное общество. М., 1969, с. 454. Насправді капіталістичне програмування якісно відрізняється від соціалістичного планування народного господарства. Воно здійснюється не в інтересах усього суспільства, а в інтересах монополій, має рекомендаційний, а не директивний характер. При соціалізмі економічною базою планування є соціалістична суспільна власність на засоби виробництва, що забезпечує реальність народногосподарських планів. Буржуазні держави не мають такої бази. Капіталістичне програмування не змінює природи капіталізму, не веде його до «трансформації в соціалізм», а капіталістичній власності органічно властивий стихійний характер розвитку економіки. Формально, поверхово підходять буржуазні економісти до розгляду товарно-грошових відносин у соціалістичному суспільстві; товар, гроші, прибуток та інші економічні категорії виражають соціалістичні виробничі відносини, отже, розвиток товарно-грошових відносин в умовах соціалізму ніяк не може привести до його «зближення» з капіталізмом. Неспроможне положення про те, що науково-технічна революція, розвиток техніки автоматично визначають суть соціально-економічних відносин. Насправді вирішальне значення тут має тип власності на засоби виробництва. Суспільна власність на засоби виробництва при соціалізмі означає ліквідацію експлуатації людини людиною, вона ставить іншу мету суспільного виробництва — найповніше задоволення потреб усіх членів суспільства. Якщо при капіталізмі науково-технічна революція веде до посилення експлуатації трудящих, до поглиблення суперечностей капіталізму, то при соціалізмі вона служить підвищенню ефективності виробництва для безперервного зростання рівня життя всіх трудящих. Теорія «конвергенції» є своєрідним відображенням того факту, що велике, суспільне за своїм характером виробництво потрібно регулювати в інтересах усього суспільства, чого не можна здійснити в умовах капіталізму. Теорія «конвергенції» покликана прикрасити капіталізм, показати його як прогресивний лад, що нібито наближається до соціалізму, який довів свої вирішальні переваги перед капіталізмом.
$ 6. Критика теорій аекономічного розвитку молодих національних держав»
Буржуазні вчені багато уваги приділяють проблемам розвитку молодих національних держав. Призначення їх теорій — зберегти названі країни в орбіті світового капіталізму, створити перешкоди для вступу народів колишніх колоній на некапіталі-стичний шлях розвитку. Тому ідеологи імперіалізму намагаються насамперед обілити імперіалізм, висуваючи версію про його цивілізаторську місію. Так, американський економіст А. Берлі пише, що «здебільшого колоніальні імперії були значним кроком вперед порівняно з умовами, які переважали до того, коли ці імперії були утворені». Для пояснення економічної відсталості колишніх колоній і напівколоній буржуазні ідеологи широко використовують теорію «стадій зростання», розглядаючи господарську відсталість цих країн як природне явище на певному ступені їх економічного розвитку.
Теорія "порочних кіл" Ряд буржуазних економістів головною причиною відсталості молодих держав вважає так звані порочні кола. На думку американського економіста Р. Нурксе, є два «порочні кола»: одне — на боці пропозиції, друге — на боці попиту. Перше «коло» — низька здатність до нагромадження, що є результатом низьких реальних доходів. Останні зумовлені, у свою чергу, низькою продуктивністю праці, що є результатом недостатніх капіталовкладень, особливо в техніку. Нестача капіталу якщо не повністю, то в крайньому разі частково зумовлена слабкими стимулами до нагромадження. Таким чином, перше «коло» замикається. Друге «коло» — слабкість стимулів до зростання попиту — пояснюється низькою купівельною спроможністю населення, низькими реальними доходами, що знову-таки зводиться до нестачі капіталу. Інший американський економіст — У. Краузе перелічує й інші причини відсталості: нестача природних ресурсів, погане управління, відсталі звичаї і традиції, низька кваліфікація робітників, нестача валюти, обмежений ринок тощо. Безумовно, багато названих явищ спостерігається в реальній дійсності. Але при цьому випускається головна, корінна причина економічної відсталості колишніх колоній — експлуатація їх монополістичним капіталом. Колоніалізм затримав розвиток цих країн, по-хижацьки використовуючи їхні продуктивні сили, жорстоко експлуатуючи, консервуючи відсталі форми виробництва, грабуючи народи. В сучасних умовах, щоб зберегти економічну залежність, імперіалісти використовують різні методи неоколоніалізму. Водночас буржуазні вчені змушені розглядати проблеми розвитку молодих країн, що визволилися, розробляти такі моделі економічного зростання, які перешкоджали б вступу цих країн на шлях соціалістичної орієнтації. Часто вказують на два можливі типи економічного зростання країн, що розвиваються: перший полягає в переході від нерозвинутої до розвинутої економіки, другий — зростання розвинутої економіки. Якщо перехід від нерозвинутої економіки до розвинутої пов'язують із змінами в соціальних інститутах, то розвинута економіка таки* змін не передбачає. Глибший розгляд цих положень показує, що мова йде зовсім не про докорінні зміни в способі виробництва. Під змінами в соціальних інститутах насамперед розуміють появу нових мотивів поводження господарюючих об'єктів, нових форм організації бізнесу, зміну ролі держави, тобто зміни в рамках однієї і тієї самої суспільно-економічної формації, а саме в рамках капіталізму. Що ж до шляхів подолання економічної відсталості, то одні буржуазні економісти виступають за розширення приватного підприємництва, вихваляють вільну конкуренцію. Втручання держави в економіку вони розглядають як «підрив основних стимулів економічного розвитку», «загрозу демократії». Міркуваннями про свободу підприємництва прикриваються прагнення іноземного капіталу до безконтрольного хазяйнування. Інші економісти вважають, що ринковий механізм і приватне підприємництво не спроможні забезпечити в порівняно короткі строки перехід від відсталості до прогресу, тому потрібна участь держави в економічному житті. Ідеологи імперіалізму не передбачають у своїх рекомендаціях націоналізації, розширення державної власності, не порушують питання про класовий характер держави і відповідно про класовий характер її економічної політики. Державне втручання в економіку вони намагаються спрямувати на забезпечення інтересів монополістичного капіталу. Щоб вивести економіку з «порочних кіл», на думку буржуазних економістів, потрібний початковий поштовх, який одночасно створив би стимул для утворення нового капіталу і розширення внутрішнього ринку. Таким поштовхом повинні бути одночасні вкладення капіталу в ряд взаємозв'язаних галузей, які є одна для одної ринком збуту. Це спричинить підвищення продуктивності праці і зростання доходів. Питання впирається в нестачу капіталу. І буржуазні економісти пропонують посилити ввіз капіталу з імперіалістичних держав. Ідеологи імперіалізму при цьому виступають проти заходів, що їх вживають уряди молодих національних держав щодо обмеження діяльності іноземних монополій, обкладення податками їхніх прибутків тощо. У такій обстановці вивіз капіталу повинен бути засобом викачування багатств з цих держав, перешкоджати досягненню економічної незалежності.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.005 сек.) |