|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Критика буржуазних і ревізіоністських спотворень поняття «економічні відносини»
К. Маркс теоретично виділив виробничі відносини з усіх інших суспільних відносин, показав, що в їхній основі лежить певна форма власності на засоби виробництва, що в системі виробничих відносин вирішальне місце належить суспільним відносинам у процесі виробництва, які є первинними порівняно з усіма іншими відносинами. У цьому розумінні і йдеться про примат відносин виробництва в системі виробничих відносин. До К. Маркса економісти не знали такої категорії, як виробничі відносини. Буржуазні економісти всіляко намагалися відокремити один від одного такі реальні економічні процеси, як виробництво матеріальних благ, розподіл, обмін і споживання їх. Вони вважали, що ці суспільні процеси самостійні і пов'язані між собою тільки зовні, послідовністю руху продукту. При цьому споживання вони трактували лише як знищення продукту і протиставляли його виробництву як процесу створення продукту, процесу, на їхню думку, незмінному, що визначається загальними законами природи. Звідси буржуазні економісти робили висновок про те, що ні виробництво, ні споживання не підлягають вивченню політичною економією, предметом її може бути або розподіл, або обіг продуктів. Так розподіл вони перетворювали в самодовліючий процес, відривали його від своєї основи, внаслідок чого відкривався простір для найбільш відвертої апологетики капіталізму. К. Маркс викрив наукову неспроможність тверджень буржуазних економістів, показавши, що всі вони, бачачи відмінності виробництва, розподілу, обміну і споживання, іге зважають і не хочуть зважати на їхню єдність і взаємозв'язок, взаємопроникнення їх, а також, що особливо важливо, визначальну роль виробництва. З появою товарного виробництва обмін товарів став постійною опосередкованою ланкою між виробництвом, розподілом і споживанням і набув великого значення в економічних відносинах людей. Буржуазна політична економія часто прагнула всі виробничі відносини між людьми звести до відносин товарного обміну. Меркантилісти, вперше застосувавши термін «політична економія», вважали обіг основним виявом економічних відносин у суспільстві. Цієї однобокості не змогли, по суті, уникнути і класики буржуазної політичної економії Адам Сміт і Давід Рікардо. Хоч вони й установили, що джерелом багатства суспільства є праця, яка виробляє товари, проте в розумінні виробництва не змогли вийти за межі його загальних позаісторичних визначень і всі економічні відносини людей звели в кінцевому підсумку до відносин між речами, товарами. Саме цей помилковий висновок класиків буржуазної політичної економії і підхопили вульгарні економісти. Обіг товарів на ринку, що стихійно функціонує, вульгарні економісти проголосили первинним, таким, що визначає виробництво товарів, а предметом політичної економії оголосили аналіз процесів ціноутворення, розподілу продуктів або обміну товарів, здійснюваного суб'єктом, який господарює. Твердження вульгарних буржуазних економістів про примат обігу над виробництвом * і про те, що тільки розподіл є предметом політичної економії, повторювали ревізіоністи марксизму — реформісти Р. Гільфердінг, О. Бауер, К. Реннер та ін. Спираючись на їхні концепції, сучасні праві соціал-демократи захищають існування капіталістичної власності на засоби виробництва, закликаючи обмежити вплив на неї податковою політикою буржуазної держави. До них цілком застосовний відомий вислів К. Маркса про те, що «вульгарний соціалізм... перейняв від буржуазних економістів манеру розглядати й трактувати розподіл як щось незалежне від способу виробництва, а звідси змальовувати справу так, нібито соціалізм обертається переважно навколо питань розподілу» 1. * У науковій літературі ці твердження називають «мінова коицепція>. 1 Маркс /(., Енгельс Ф. Твори, т. 19, с. 22. Апологети капіталізму розривають єдність сторін економічних відносин і протиставляють «економічні» відносини «виробничим». Ототожнюючи виробничі відносини з технологічними процесами, вони вважають економічними відносинами лише ринкові. Окремі буржуазні автори твердять, що зміст термінів «економічні» і «суспільно-виробничі» відносини зовсім різний, що змістовий бік слова «економія» рівнозначний поняттю бережливості **. Тому, на їхню думку, критерієм економічності може бути' лише бережливе ставлення до обмежених порівняно з потребами людини благ, економія праці. Причому ця бережливість виявляється начебто в процесі виробництва і поза ним, у суспільстві і поза суспільством, виражаючи не суспільні взаємовідносини людей, а ставлення людини до природи. Суспільні відносини встановлюються між людьми нібито в процесі будь-якої діяльності; ці відносини різноманітні і не включають поняття бережливості. Звідси суспільно-виробничі відносини оголошуються не економічними і твердиться, що предметом політичної економії може бути лише ставлення людей до природи, а не суспільно-виробничі відносини. Об'єктивний зміст таких екскурсів у поняття слова «економія» полягає в прагненні виключити з політичної економії вивчення основи основ господарської діяльності людей — відносин власності і відповідних їм відносин обміну діяльністю і відносин розподілу. ** До речі, зазначимо, що слово «економія», або «економіка», означає не тільки бережливість, а й основу господарства і управління ним. Саме в такому розумінні цей термін вживали в момент його виникнення. Так, Арісто-тель писав, що до економіки мають належати обидві функції — основа господарства і управління ним. Буржуазні економісти і ревізіоністи розривають єдність ланок виробничих відносин, відривають процес обігу від процесу виробництва, що визначає його, затушовують основоположне значення відносин власності в системі виробничих відносин і тим самим спотворюють дійсність. Антагонізми, які виникають у капіталістичному способі виробництва, приховуються, внаслідок чого об'єктивна картина розвитку буржуазного суспільства спотворюється. Визначення предмета політичної економії, що їх дають вульгарні буржуазні економісти і ревізіоністи, довільні, лженаукові, спрямовані на захист капіталістичної власності на засоби виробництва і тому заважають пізнати справжні тенденції його розвитку.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |