|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Критика буржуазних, реформістських і ревізіоністських концепцій державно-монополістичного капіталізмуСистема державно-монополістичного капіталізму породила різні буржуазні економіч? ні теорії, які ставлять собі за мету захист капіталістичного ладу в умовах його загальної кризи, економічного змагання двох суспільних систем, всесвітньо-історичиих перемог соціалізму і розгортання науково-технічної революції. Апологія сучасного державно-монополістичного капіталізму стала більш витонченою. Вона полягає насамперед у твердженні,' ніби на зміну старому капіталізму прийшов «неокапіталізм, який відзначається динамічністю і соціальною гармонією», і ніби державний вплив на економіку веде до «викорінення зловживань і недоліків пасивного капіталізму». При цьому діапазон у визначенні характеру сучасного імперіалістичного суспільства досить великий: від визнання, що це все-таки капіталістичне суспільство, до заяви, що воно «перевершило соціалізм». Теорія "неокапіталізму" («капіталізм без капіталістів», «народний капіталізм», «держава загального благоденства», «мішана економіка») складається з трьох основних положень: зникнення капіталістичної власності, революція в управлінні, соціальне нівелювання. Тезу npo зникнення капіталістичної власності» «доводять» двома шляхами. Одні буржуазні економісти стверджують, що корпоративна власність ніби означає її колективізацію; інші говорять про дифузію, тобто розсіювання власності на капітал завдяки поширенню акцій серед населення. Тим часом корпоративна власність — це усуспільнена на капіталістичній основі власність, оскільки володіють нею магнати фінансового капіталу. В деяких країнах, особливо в США, налічується значна кількість дрібних акціонерів, але володіння одною-двома акціями не робить робітника або службовця капіталістом і не означає дифузії власності, що, як і раніше, зосереджена в руках невеликої групи монополістів. Теза про «соціальне нівелювання», або про «революцію в розподілі», обходить класовий характер і класові функції імперіалістичної держави, намагається представити її як інститут, який діє ніби в інтересах всього суспільства, приховати, що тільки внаслідок запеклої боротьби робітничого класу, тільки під впливом успіхів світового соціалізму, тільки через боязнь переростання класової боротьби за безпосередні інтереси пролетарів у масовий революційний рух правлячі кола імперіалістичних держав йдуть на поступки в соціальній галузі. Але і внаслідок цих поступок пролетарі лишаються пролетарями, і ніякого класового нівелювання не відбувається. На буржуазних позиціях, по суті, стоять і реформісти, що доводять тезу про «докорінні зміни», які ніби відбулися в природі і соціально-класовій структурі капіталізму. Вони висунули положення, яке суперечить самій суті капіталізму, про те, що державна інвестиційна політика начебто ослаблює стимулюючу роль прибутку. Буржуазна держава, стверджують вони, стоїть над монополіями, оскільки вона ущемляє інтереси окремих монополій. У зв'язку з націоналізацією окремих підприємств, галузей промисловості і державним регулюванням сучасний капіталізм ніби «вповзає» в соціалізм, досягає ніби соціалістичної мети, переростає в соціалізм. Таким чином, державно-монополістичний капіталізм, що його рекламують буржуазні економісти як «народний капіталізм», праві соціалісти перетворюють у «державний соціалізм». Ідеологи соціал-демократії і праві ревізіоністи уявляють майбутнє капіталізму як звичайну трансформацію капіталізму в соціалізм. Насправді державно-монополістичний капіталізм не вростає в соціалізм, він створює лише матеріальні передумови соціалізму. В. І. Ленін підкреслював, що «в обстановці революції, при революції державно-монополістичний капіталізм безпосередньо переходить у соціалізм» К «Близькість» такого капіталізму до соціалізму повинна бути для справжніх представників пролетаріату доводом за близькість, легкість, здійснимість, невідкладність соціалістичної революції, а зовсім не доводом за те, щоб терпимо ставитись до заперечення цієї революції і до підкрашування капіталізму, чим займаються всі реформісти»2. 1 Ленін В. /. Повн. зібр. творів, т. 34, с. 353. * Там же, т. 33, с. 65. Маоїсти заперечують саме існування і розвиток державно-монополістичного капіталізму. Вони виходять з того, що сучасний капіталізм залишився таким, яким він був на початку нинішнього століття. Оскільки держава (рабовласницька, феодальна, буржуазна) іраніше тією, чи іншою мірою втручалася в економічне життя, вони заявляють, що регулювання економіки сучасною буржуазною державою не є щось нове. При такому неісторичному підході ігнорується панування монополістичного капіталу і його посилене зрощування з державою, те нове, що вносить розвиток державно-монополістичного капіталізму в боротьбу робітничого класу розвинутих капіталістичних країн проти панування монополістичної буржуазії. Треба бачити глибоку якісну відмінність між державно-моно-иолістичним капіталізмом і державним втручанням в економіку, що було властиве ще домонополістичній стадії розвитку капіталізму. Основним змістом такого втручання держави в економічне життя в епоху капіталізму вільної конкуренції було прискорення процесу капіталістичного нагромадження, забезпечення умов для експлуатації робочої сили і збільшення додаткової вартості, роздавання державних земель у приватну власність, завоювання і пограбування колоній, протекціонізм, створення в окремих випадках державних промислових підприємств, державні субсидії і дешеві кредити капіталістам тощо. Але участь держави в економічному житті мала епізодичний характер. Із виникненням на основі акціонерного капіталу монополій, як відмічав К. Маркс, виникла постійна необхідність втручання буржуазної держави в економічне життя. Великою мірою безпосередня участь держави в економічному житті пов'язана з виникненням державно-монополістичного капіталізму. Державно-монополістичний капіталізм розвинувся, коли утвердилося панування монополістичного капіталу, а концентрація і централізація виробництва досягли високого ступеня. Внаслідок поєднання сили монополій з силою держави втручання останньої в економіку має постійний характер і спрямоване на зміцнення позицій монополістичного капіталу, має на меті збереження приреченого історією капіталістичного ладу. Однак система державно-монополістичного регулювання не може забезпечити сталість економіки й усунути кризи. Саме в 70-х роках у капіталістичному світі вибухнула найглибша і най-гостріша економічна криза, яка поширилася на всі основні центри світового капіталістичного господарства. «Характерно,— говорив Л. І. Брежнєв на XXV з'їзді КПРС,— що криза такої сили уразила високорозвинуту державно-монополістичну економіку, яка склалась у післявоєнний період» 1. Загострення всіх суперечностей капіталізму веде до піднесення антимонополістичної боротьби. Провідною силою цієї боротьби виступає робітничий клас. 1 Матеріали XXV з'їзду КПРС, с. 31.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |