|
|||||||
АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция |
Теорія «стадій суспільного розвитку»Одним з різновидів теорії «індустріального суспільства» є теорія «стадій суспільного розвитку», сконструйована американським економістом У. Ростоу. її мета — підмінити марксистсько-ленінське вчення про суспільно-економічні формації іншою схемою історичного процесу розвитку суспільства. На думку Ростоу, усі суспільства відповідно до рівня їх економічного розвитку можна віднести до однієї з п'яти категорій: «традиційне суспільство», «перехідне суспільство», в якому закладаються основи перетворення; суспільство, що переживає «процес зрушення», «суспільство, яке дозріває», і «суспільство, яке досягло високого рівня масового споживання». «Традиційне суспільство», твердить Ростоу, характеризується «доньютонівською наукою і технікою» і переважанням сільського господарства. У «перехідному суспільстві» виникають підприємства сучасної промисловості, банки. На стадії «зрушення» швидко зростають промисловість і сільське господарство. «Суспільство, яке дозріває», забезпечує постійне підвищення випуску продукції над зростанням населення. Остання, найвища стадія характеризується тим, що головну роль починає відігравати виробництво предметів споживання тривалого користування і послуг. Як бачимо, за основу розмежування стадій суспільного розвитку Ростоу бере різні моменти: рівень розвитку техніки, норму нагромадження, рівень споживання. Він не хоче бачити принципової відмінності в суспільних системах капіталістичних і соціалістичних країн. Економічну систему США Ростоу зображує як найвищу стадію суспільної еволюції, стадію високого рівня масового споживання, модель для майбутнього розвитку всіх інших країн. Уся теорія «стадій суспільного розвитку» пройнята прагненням подати країни капіталізму і соціалізму лише як два різновиди «індустріального суспільства». Посилаючись на техніко-еко-номічні показники — норму нагромадження, технічний рівень виробництва, рівень споживання, Ростоу заявляє, що «структура радянської економіки наближається до структури економіки Заходу», що в радянській економіці відбуваються структурні зміни, які надають їй «загальновживаного вигляду». У схемі Ростоу комунізм — це «хвороба перехідного періоду» в тих випадках, коли виникає потреба прискорити індустріалізацію, один з можливих шляхів переходу до «єдиного індустріального суспільства». Тут найбільш чітко проступає мета всіх побудов Росгоу — відшукати альтернативу комунізму, довести неможливість перемоги країн соціалізму в економічному змаганні з капіталізмом, замаскувати зростання загнивання і нестійкості капіталізму, зокрема американського.
"Нове Індустріальне суспільство" Американський буржуазний економіст Дж. Гелбрейт висунув свій варіант теорії «індустріального суспільства», який дістав назву теорії «нового індустріального суспільства». Усі найважливіші явища сучасного капіталізму Гелбрейт пояснює прямим і безпосереднім результатом сучасного розвитку техніки. Аналіз специфічних особливостей капіталізму і соціалізму, економічних закономірностей розвитку двох різних суспільно-економічних формацій він вважає зайвим. Техніка і технологія, на його думку, самі породжують нові економічні риси, що стали характерними для сучасного капіталізму. Найважливіша з них — планування. Зміни в техніці, твердить Гелбрейт, спричинили утворення найбільших корпорацій — основи індустріальної системи; ці ж зміни ведуть далі до з'єднання корпорацій з державою. Так виникає «нове індустріальне суспільство» — підсумок і вияв науково-технічного прогресу. Концепція Гелбрейта спрямована насамперед проти ленінської теорії імперіалізму. Монополії, їхнє панування американські економісти виводять з техніки незалежно від капіталістичних виробничих відносин. В. І. Ленін, як відомо, показав, що панування монополій надзвичайно загострює суперечності капіталізму. У Гелбрейта висновок інший: корпорації нібито усувають конкуренцію, ведуть до планового господарства. Технікою, її розвитком буржуазний економіст намагається пояснити й соціальні явища сучасного капіталізму. Він — проповідник класової гармонії. На його думку, реальну владу в керівництві корпораціями мають вже не власники капіталу, а «тех-ноструктура», що складається з інженерів, учених і адміністраторів. «Техноструктура», як прагне подати її Гелбрейт, відмовилася від принципу максимального прибутку і діє в інтересах усього суспільства. У реальній дійсності інтелігенція зовсім не є єдиним цілим. За «техноструктурою» у Гелбрейта фактично приховується фінансова олігархія — вона і є тією сілою, «елітою», яка панує в економіці і політиці сучасного капіталізму. Говорячи про проблеми соціальної структури «нового індустріального суспільства», Гелбрейт пише про виникнення «нового класу» — «білих комірців», до якого він відносить також і кваліфікованих робітників, вважаючи їх продовженням «техно-структури». В результаті збільшення під дією науково-технічної революції кількості кваліфікованих робітників і скорочення кількості робітників, зайнятих фізичною працею, робиться висновок «про спадне значення робітничого класу», про «різке зниження значення профспілок як соціальної сили», про зближення інтересів «нового класу техноструктури» в досягненні «спільних соціальних цілей». Гелбрейт спотворено трактує поняття «робітничий клас», відносячи до нього тільки людей фізичної праці. Проте в умовах науково-технічної революції підвищується питома вага розумової праці у виробничій діяльності робітників. Поряд із збільшенням кількості кваліфікованих робітників збільшується кількість тих, хто працює за наймом, займається переважно розумовою працею. Факти показують, що науково-технічна революція не тільки не зупинила процес відокремлення безпосереднього виробника від засобів виробництва, а, навпаки, посилила його. Положення теорії «індустріального суспільства» про класову гармонію спростовується піднесенням страйкового руху і розгортанням політичних форм класової боротьби в індустріально розвинутих капіталістичних країнах. У книгах «Економічні теорії і цілі суспільства» (1976) і «Вік невпевненості» (1977) Дж. К. Гелбрейт вносить зміни в свою концепцію «індустріального суспільства». Насамперед, він розлучається з попередніми ілюзіями відносно прогресивних прагнень великих корпорацій. Гелбрейт визнає і факт підпорядкування держави корпораціям. Він висловлює також сумніви щодо позитивних наслідків політики економічного зростання. Гелбрейт висуває програму буржуазних реформ, яку називає «вимушеним соціалізмом». Мова йде пра емансипацію держави від «техноструктури», про націоналізацію воєнної промисловості, про посилення планування, про прогресивний прибутковий податок тощо. Оскільки деякі пропозиції Гелбрейта спрямовані проти монополій, вони заслуговують позитивної оцінки. Але оскільки Гелбрейт вважає, що всі ці реформи можна здійснити без класової боротьби, його пропозиції мають утопічний характер і відвертають трудящих від боротьби за справжній соціалізм, спрямовані на збереження капіталізму.
"Пості ндустріальне суспільство» Названі праці Гелбрейта свідчать про кризу теорії «індустріального суспільства», в основі якого лежить дальше поглиблення суперечності між суспільним характером виробництва і приватнокапіталістичним привласненням. Ця криза зумовила відмову частини буржуазних економістів від теорії індустріального суспільства. Інші почали розглядати її як певну стадію, а не як кінцеву форму суспільства. У цій обстановці дедалі більшого значення набуває концепція «постіндустріального суспільства». Вона дістала поширення наприкінці 60-х років. Найбільш визначним її представником є американський соціолог Д. Белл. «Пост-індустріальие суспільство», як твердять буржуазні економісти, це — насамперед суспільство послуг, де більше половини населення зайнято поза сферою матеріального виробництва. Воно характеризується також тим, що промислові фірми і корпорації втрачають свою провідну роль, ефективність праці перестає бути першочерговим завданням, дедалі більше знижується значення ринку, економіка набуває «погодженого характеру»; темпи її розвитку підвищуються, забезпечується загальний добробут, високий рівень доходу на душу населення, управління суспільством переходить до вчених. В основі цієї концепції — все той же підхід до характеристики суспільства лише з позицій техніки, взятої у відриві від способу виробництва. Насправді зміна у співвідношенні кількості зайнятих у матеріальному виробництві і у сфері послуг на користь останньої зовсім не означають переходу до якогось нового типу суспільства, що визначається насамперед способом виробництва. Буржуазні економісти перебільшують роль сфери послуг. Хибна методологія приводить їх до неправильної класифікації галузей. Так, усю торгівлю, весь транспорт і зв'язок буржуазна статистика відносить до сфери послуг, тоді як там продовжується процес виробництва. Незважаючи на зростання ролі сфери послуг, і тепер провідна роль лишається за сферою матеріального виробництва. Буржуазні економісти обходять питання про те, що зростання сфери послуг в капіталістичному суспільстві значною мірою пов'язане з мілітаризмом, зростанням поліцейського апарату і паразитичного споживання. Мета міркувань про «постіндустріальне суспільство» — приховати всевладдя фінансової олігархії, прикрасити становище трудящих, відвернути їх від революційної боротьби.
Ліворадикальний» варіант теорії "індустріального суспільства» Апологетичні теорії «індустріального» і «постіндустріального суспільства» зазнають критики з боку так званих «лівих радикалів», в теоріях яких знаходять своєрідне заломлення настрої дрібної і середньої буржуазії. Одним з видних представників цього напряму є американський соціолог Г. Маркузе. Він також допускає технічний підхід до пояснення суспільного розвитку, проте, на відміну від економістів і соціологів, які вихваляють «індустріальне суспільство», він виступає як його критик, пророкуючи неминучий крах індустріальної системи. В основі концепції Маркузе лежить ідея «саморозчинення» капіталізму в результаті науково-технічної революції. На його думку, зростання автоматизації виробництва і пов'язане з нею безробіття спричинюють дальше розширення сфери обслуговування і паразитичного споживання. Результатом технічного прогресу буде й зниження частки людської праці в процесі виробництва, що зумовить зниження норми прибутку. Разом з тим поглибиться суперечність між суспільними потребами і неможливістю задоволення їх при існуючому ладі. Проте Маркузе абсолютизує деякі явища дійсності, не враховуючи протидіючих факторів, а вони гальмують зниження норми прибутку. Маркузе гадає, що результати технічного прогресу автоматично приведуть до краху індустріальної системи капіталізму. Але головну силу, що підриває капіталізм, він бачить не в робітничому класі, не в самій системі капіталістичних виробничих відносин, а в середовищі інтелігенції, студентства. Робітничий клас ніби втратив свою революційну роль. Для обгрунтування таких висновків він висуває два аргументи: по-перше, скорочення частки живої праці у виробничому процесі, витіснення «синіх комірців» «білими»; по-друге, «інтеграція робітничого класу в існуючий режим», суть якого полягає ніби в тому, що робітники користуються тими самими предметами споживання, шо й капіталісти, в зв'язку з чим зникають мотиви для їхніх виступів проти існуючого ладу. Революційна роль робітничого класу зумовлена насамперед не сферою розподілу предметів споживання, а його становищем у виробництві, тим, що він — головний виробник матеріальних благ, експлуатований буржуазією. З самого початку свого виникнення робітничий клас є вирішальною суспільною силою, яка здатна знищити капіталізм, створити соціалістичний суспільний лад. Методологічною вадою критики Маркузе буржуазного суспільства є те, що болячки цього суспільства він вважає не стільки результатом панування імперіалістичної буржуазії, скільки наслідком науково-технічного прогресу. Тим самим він знімає з буржуазного ладу відповідальність за багато породжуваних ним соціально-економічних наслідків науково-технічного прогресу. Він поширює свою критику на «індустріальну цивілізацію» взагалі, ігноруючи корінні відмінності між капіталізмом і соціалізмом, намагаючись створити версію нового шляху суспільного розвитку. Теорія Маркузе об'єктивно завдає шкоди справі революційного перетворення суспільства; її використовує монополістична буржуазія для розколу робітничого і демократичного руху.
Поиск по сайту: |
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.003 сек.) |